In beeld

Foto-expo: de fascinerende schoonheid van bomen

In de beginjaren van de fotografie werden bomen vooral gefotografeerd als studiemateriaal voor schilders en botanisten. Later werden bomenfoto's vrijer en intuïtiever. De sterk grafische patronen van takken en stammen, de structuren van basten en knoesten, de kleuren van bladeren en bloesems: grote fotografen als Ansel Adams, Edward Steichen en Alfred Stieglitz waren gefascineerd door bomen. Op de fototentoonstelling Into the Woods - Trees in Photography in het Victoria & Albert Museum in Londen is nu werk te zien van meer dan veertig fotografen, in een overzicht van ruim 180 jaar.
Poplar Avenue, Srinuggur, Kashmir, from the end, 1864
Samuel Bourne/Victoria & Albert Museum, London
Hakkoda #2, 2009
Tokihiro Sato/Victoria & Albert Museum, London
Cutting on the 49th Parallel, on the right bank of the Mooyie River looking west, c. 1860
Royal Engineers/Victoria & Albert Museum, London
Rimon (Pomegranate), 2011
Tal Shochat/Victoria & Albert Museum, London
Rotting Apples, uit de serie What Has Been Gathered Will Disperse, 2004
Mark Edwards/Victoria & Albert Museum, London
Coppice, 1994
Gerhard Stromberg/Victoria & Albert Museum, London
Poplars, Lake George, 1932
Alfred Stieglitz/Victoria & Albert Museum, London
Aspens, northern New Mexico, 1958
Ansel Adams/Victoria & Albert Museum,London
Bas-Breau, in the Forest of Fontainbleau, 1852
Gustave Le Gray/Victoria & Albert Museum,London
#274-5 uit de serie Sequester, 2011
Awoiska van der Molen/Victoria & Albert Museum, London