Uber verkoopt divisie verliesgevende leaseauto’s

Taxidienst

Om kosten te besparen schrapt de nieuwe topman van Uber de dure lease-tak. Het moet een beursgang in 2019 eenvoudiger maken.

Via XChange Leasing, Ubers leasemaatschappij in de VS, konden chauffeurs onder meer Nissans leasen. Foto C.J. GUNTHER/EPA

Vervoersdienst Uber heeft een koper gevonden voor zijn Amerikaanse leasetak XChange. Dat meldt zakenkrant The Wall Street Journal. Volgens anonieme bronnen zou de startup Fair.com Xchange over willen nemen

Met de leasedienst probeer Uber chauffeurs te verleiden voor Uber te rijden, ook al hadden ze geen eigen auto en konden ze geen lening krijgen om een eigen voertuig te kopen. XChange bleek een kostbare divisie die zijn geld niet opbracht. Per geleasede auto verloor Uber 9.000 dollar.

Ubers vorige topman, Travis Kalanick, had 600 miljoen dollar in XChange Leasing gestoken.

De verkoop van de leasetak is een van de manieren waarop de nieuwe topman Dara Khosrowshahi de uitgaven van het nog verlieslijdende Uber wil terugschroeven. De afgelopen zes maanden maakte Uber 4,4 miljard dollar aan kosten, en dat leidde in het afgelopen kwartaal tot een verlies van bijna anderhalf miljard dollar.

Met de verkoop van XChange gaan 500 banen verloren – Uber heeft ruim 15.000 medewerkers.

Khosrowshahi, die in het verleden voor reissite Expedia werkte, heeft een harde deadline gesteld: Uber wil in 2019 naar de beurs en zal tegen die tijd een gezonde boekhouding moeten presenteren. Daarom is Khosrowshahi nu bezig verlieslijdende activiteiten af te stoten.

Uber trok zich eerder dit jaar terug uit de Chinese markt, omdat door de concurrentiestrijd met de lokale taxi-app Didi de verliezen hoog opliepen. Ook in Rusland besloot Uber samen te werken met een lokale concurrent.

Diploma’s en verzekeringen

De leasetak in Azië is gedeeltelijk afgestoten, nadat Uber in Singapore in opspraak raakte doordat het bedrijf had geweigerd duizend defecte leaseauto’s te laten repareren.

Met de leasemaatschappij wilde Uber zoveel mogelijk auto’s op de weg krijgen. Om succes te hebben in een regio moet Uber een fijnmazig netwerk hebben, maar het bedrijf kan daarbij steeds minder gebruikmaken van particuliere chauffeurs, vooral in in Europa. Het Europese Hof bepaalde vorige week dat Uber gezien moet worden als een vervoersbedrijf, niet als internetdienst. Dat komt er in de praktijk op neer dat Uber geen gewone particulieren mag inzetten voor vervoersdiensten, maar alleen chauffeurs met de juiste diploma’s en verzekeringen. Om die reden is de dienst UberPop in Nederland al gestopt.

    • Marc Hijink