De champagne moet echt zijn

Aldi verkoopt een sorbet die 12 procent champagne bevat onder de naam ‘Champagner Sorbet’. Mag dat?

Foto Thibault Camus/AP

De Duitse supermarktketen Aldi verkoopt een sorbet die 12 procent champagne bevat onder de naam ‘Champagner Sorbet’. Mag dat, of misbruikt Aldi daarmee de reputatie van de Franse schuimwijn die de bijzondere status van ‘beschermde oorsprongsbenaming’ (BOB) geniet? Het Comité Interprofessionnel du Vin de Champagne, dat de belangen van deze BOB verdedigt, eist dat Aldi’s diepvriesproduct uit de handel wordt genomen. Via het Bundesgerichtshof belandde de kwestie bij het Europees Hof.

Dat stelde vorige week vast dat de bescherming van de BOB ‘Champagne’ ook geldt voor producten die als ingrediënt worden gebruikt, zoals in Aldi’s ijsdessert. Maar gebruik betekent niet automatisch misbruik. Pas als vast zou komen te staan dat de supermarkt met het product „onrechtmatig profiteert” van de reputatie van de BOB, is sprake van een inbreuk. Dat zou het geval zijn als champagne „geen essentieel kenmerk” aan het toetje verleent. Het is, aldus het Hof, aan de Duitse rechter om uit te maken of dit het geval is. Daarbij moet deze niet alleen afgaan op het percentage, maar veeleer letten op het specifieke aroma en de karakteristieke smaak. Dus of er geen inferieure spetterwijn in de ‘Champagner Sorbet’ is gestopt.

www.curia.europa.eu: ECLI:EU:C:2017:991

    • Joop Meijnen