Snorders tussen de auto’s en mét helm: ‘Nee, dank je’

Talk of the Town

De Tweede Kamer besloot vorige week dat Amsterdam de snorfietser naar de rijbaan mag verplaatsen. „Ik ga niet tussen de vrachtwagens rijden.”

Op een snorfiets zonder helm tussen fietsers mag straks niet meer: snorders op de rijbaan en de helm wordt verplicht. Foto Simon Trel

De Amsterdamse Estrella Versteeg (15) verheugde zich al een paar jaar op komende januari. Dan wordt ze 16, dan mag ze eindelijk scooter rijden. Veel „chiller” dan een fiets, want „het waait vaak zo hard”. Maar sinds vorige week verheugt ze zich niet meer. Toen hoorde ze dat een meerderheid van de Tweede Kamer Amsterdam toestemming wil geven om de snorfietser (blauw kentekenplaatje; maximaal 25 kilometer per uur; helm niet verplicht) te verplaatsen naar de rijbaan. Met die verplaatsing worden snorfietsbestuurders ook verplicht om een helm te dragen binnen de ring A10. En daar heeft Estrella geen zin in, „zo irritant om dat ding de hele tijd mee te dragen”. Zij en haar vrienden wachten nu liever nog twee jaar tot ze mogen autorijden. „Liever dan dat we met een scooter tussen bussen, auto’s en vrachtwagens moeten rijden, veel te gevaarlijk.”

Voor wie nu denkt: die kogel was toch allang door de kerk? Ja en nee. Amsterdam vecht al jaren voor een verplaatsing van de snorscooter naar de rijbaan en een bijkomende helmverplichting, en al in 2014 liet voormalig minister Melanie Schultz van Verkeer de Tweede Kamer weten dat de regels werden aangepast, zodat gemeentes de snorfietser konden verplaatsen. Vorig jaar januari werd deze wet dan ook echt aangepast. Maar toen moest de Tweede Kamer nog bepalen of Amsterdam de maatregel mocht doorvoeren. Daar vergaderden ze vorige week over; in januari geven ze een finaal oordeel, maar een meerderheid is voor. Een woordvoerder van wethouder Pieter Litjens (Verkeer): „We verwachten dat de maatregel in het najaar van 2018 kan worden doorgevoerd.” Ook andere steden hebben aangegeven een verplaatsing van de snorfietser te willen.

Al is Amsterdam het echte snorscooterparadijs: het aantal exemplaren in de stad steeg van 8.000 in 2007 naar 35.000 in 2016. Uit cijfers van de gemeente blijkt dat 87 procent daarvan vorig jaar te hard reed – het voertuig is makkelijk op te voeren. Daarom zorgen ze volgens de gemeente op het fietspad voor veel stank en onveiligheid. Volgens Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV) hebben snorfietsers in vergelijking met bestuurders van andere voertuigen de meeste kans om ernstig gewond te raken of te overlijden. De organisatie schat dat het aantal ongevallen met snorfietsers in Amsterdam tussen 2007 en 2012 toenam van 275 naar 689; de nieuwe maatregel zou 261 ongevallen voorkomen.

Tegenstanders van de verplaatsing denken dat de nieuwe situatie juist onveiliger is. Zoals Estrella – die voor geen goud tussen de vrachtwagens gaat rijden. Ook Stichting Scooterbelang vindt het een gevaarlijk experiment. Op hun website tonen ze een filmpje van een snorfietser die over de Amsterdamse rijbanen rijdt. Voortdurend zit de bestuurder in de knel. Rashit Kaya, eigenaar van scooterwinkel Scooter One, houdt ook zijn hart vast. Er is veel onduidelijkheid: waar gelden de nieuwe regels precies en per wanneer? Hij merkt al tijden onrust bij zijn klanten. Door die onzekerheid stellen ze de aankoop van een nieuwe scooter uit. Kaya vermoedt dat een kwart van de snorfietsers verdwijnt. „Die groep pakt de scooter voor het gemak. Maar willen voor hun kapsel echt geen helm op.”