opinie

    • Hans Steketee

Amsterdam, sterrenstof

Wie?

Beaxtrix Ruf (1960), in oktober vertrokken als artistiek directeur van het Stedelijk Museum in Amsterdam.

Waarom?

Sinds 2014 verdiende ze naast haar inkomen als directeur per jaar zo’n half miljoen euro als zelfstandig consultant, zonder het te melden. En regelde ze – buiten de boeken – een schenking van een Duitse verzamelaar aan het Stedelijk op voorwaarde dat het museum eerst werken uit diens collectie kocht, à 1,5 miljoen euro, maar zonder taxatie.

Allemachtig, kan dat zomaar?

Denk eens na! Zo werkt het. Jij helpt mij en ik help jou. Anders krijg je nooit meer een schenking én het is goed voor de handel. Moderne tijden. Vaart der volkeren. Sterrenstof. Maar ja, klein landje. Nu komt er een commissie, die gaat kijken of de regeltjes... Gaap. Daar is iemand als Beatrix helemaal niet mee bezig.

Maar wacht even, een lucratieve consultancy naast je met publiek geld betaalde voltijdsbaan?

Delegeren! Wees blij dat ze dat deed. Heeft Amsterdam na dat zieltje Goldstein eindelijk iemand die van wanten weet, die godbetert de Kunsthalle van Zürich heeft geleid, die in 2013 op nummer 7 (zeven!) op de Power Top-100 van Art Review stond, die de lopende zaken aan anderen kan overlaten, iemand die op hoofdlijnen denkt, die lééft van digital natives en die performances ademt, met een góuden Rolodex – en ja, dat mag een centje kosten, maar dan is het wéér niet goed. Wat wil die stad nou eigenlijk? Seriously!

Nu je het zegt, dat is wel een goeie vraag. Wanneer is het Stedelijk verzelfstandigd? Tien jaar geleden? En de verbouwing, ook alweer een jaar of wat terug.

Beatrix dacht dat het duidelijk was. En hebben die toezichtstypes haar ooit wat gevraagd? Kan nog lachen worden als die Grapperhaus en Ollongren straks moeten opdraven.

Maar eh, de gezellige foto’s van Ed van der Elsken en de pleziermachines van Tinguely, dat vinden de Amsterdammers toch leuk?

Zucht. Dat was corvee voor Beatrix. Music for the millions. En die vaste collectie, vind je het gek dat ze die nu in de kelder heeft gezet. Oké, haar vriend Rem – Rem Koolhaas – heeft het concept natuurlijk wel ontwikkeld, met die kunstbeursopstelling; geweldige knipoog! Maar The Beanery, die kroeg waar de stamgasten een klok als gezicht hebben – je reinste Madame Tussaud! Toch?

Wat zegt Twitter?

Beatrix Ruf: „Misverstand”

@MuseumActueel (9 nov)

    • Hans Steketee