Het is verboden voor vrachtwagenchauffeurs om in de weekenden te rusten in hun cabine. Dit oordeelde het Europees Hof woensdag. Volgens de hoogste rechter van de Europese Unie zijn de ruimten een werkplek en mogen deze daarom niet gebruikt worden als rustplaats tijdens de verplichte, lange rustpauzes van minimaal 45 uur. Het verbod moet onder meer leiden tot betere werkomstandigheden voor de chauffeurs en de verkeersveiligheid in het algemeen, zo stelt het Hof. Daarnaast moet het verbod ervoor zorgen dat de Europese lidstaten beter gaan controleren en handhaven.
Hoewel er in Nederland wel een boete (à 1.500 euro) bestaat voor het doorbrengen van de lange rusttijd in de cabine, zei voormalig minister van Infrastructuur en Milieu Melanie Schultz (VVD) eerder dit jaar dat actieve handhaving niet mogelijk is.
Vakbond FNV is blij met het oordeel van het Hof. Bestuurder Edwin Atema zei in een reactie: „In West-Europa slapen tienduizenden chauffeurs in hun vrachtwagen. De parkeerplaatsen staan er vol mee in het weekend. Nu het Hof geoordeeld heeft, moet het ministerie als de wiedeweerga gaan handhaven.”
Vrachtwagenbestuurders moeten wekelijks ten minste 45 uur onafgebroken rusten, dit mag een keer per twee weken verkort worden tot 24 uur. (NRC)