Postercampagne om Britse expats naar Amsterdam te lokken wekt woede

De Amsterdamse SP-afdeling heeft schriftelijke vragen gesteld over de actie van Amsterdam Marketing. „We kampen hier met een enorme woningschaarste. Het is van de zotte.”

Toeristen bij het ‘I Amsterdam’-logo op het Museumplein in Amsterdam. Foto Koen van Weel/ANP

Is Amsterdam nou uit op de komst van meer expats of niet? Donderdag bleek dat wat betreft die gevoelige kwestie niet alle gemeentelijke neuzen dezelfde kant opstaan. Terwijl wethouder Laurens Ivens (Wonen, SP) vorige maand nog zei dat de balans van expats in de hoofdstad „de verkeerde kant op slaat”, doken er op Twitter foto’s op van posters waarmee Amsterdam Marketing in Londen Britse expats naar Nederland probeert te lokken.

„Als je je realiseert dat het gaat om maandelijkse huur, niet wekelijkse”, staat er in het Engels op de poster, daarmee verwijzend naar de (veel) aantrekkelijkere, lagere huren in Amsterdam dan in de Britse hoofdstad. Erboven staat het ‘I Amsterdam’-logo, eronder het advies „Amsterdam business” te googlen. Wie dat doet, komt op een Engelstalige pagina van Amsterdam InBusiness terecht, een kantoor dat hulp biedt aan bedrijven die zich in Amsterdam willen vestigen.

Twitter avatar Hackneycyclist Hackney Cyclist Dutch advert targeting young professionals in East London to move https://t.co/pfiWnMjzKQ

‘Dit moet stoppen’

De foto’s waren donderdag reden voor de Amsterdamse SP-afdeling om schriftelijke vragen aan de gemeenteraad te stellen. „We kampen hier met een enorme woningschaarste en dan gaat Citymarketing onze stad neerzetten als Walhalla”, zegt raadslid Tiers Bakker. „Het is van de zotte. Dit moet stoppen.” Ook de Amsterdamse PvdA-fractieleider Marjolein Moorman twitterde erover: „Wie verzint dit? [...] #wegkwijt”

Een woordvoerder zegt niet te weten of de posters bij de gemeente bekend waren. De posters, onderdeel van een bredere campagne, zouden eind volgende week sowieso al verdwijnen. Ze hangen alleen in zakelijke districten van de hoofdstad. „Het is zeker niet zo alsof ze door heel Londen hangen.”

De campagne, die al enkele maanden loopt, moet Europese hoofdkantoren naar Amsterdam halen. „En die is in opdracht van de gemeente uitgevoerd”, zegt de woordvoerder. „Maar we snappen dat veel mensen niet blij zijn met de posters.”

Amsterdam zegt volgende maand in gesprek te zullen gaan met de marketingafdeling. „Over welke boodschappen wel of niet verstandig zijn”, zegt de woordvoerder. „Als ze volgende keer iets leuks bedenken voor in het buitenland, moeten we er voor zorgen dat het niet out of touch is met wat er in Amsterdam gebeurt.”