De gemeente Groningen gaat 6 miljoen euro bijdragen aan het vliegveld van de stad, en niet de 12 miljoen waar eerder sprake van was. Een meerderheid in de gemeenteraad was het woensdagavond eens met het plan dat wethouder Joost van Keulen voorlegde.
Daarmee wordt niet de investering van 46 miljoen euro gehaald die nodig is om het vliegveld de komende tien jaar vooruit te helpen. De kleine, verlieslijdende regionale luchthaven heeft daarvoor – zo zeggen onderzoeken – dat bedrag nodig, maar door het besluit van de gemeente (aandeelhouder voor 26 procent) komt er nu maar 40 miljoen. Daarmee komen plannen voor bijvoorbeeld nieuwe routes en investeringen in een betere infrastructuur in gevaar, alsmede de kostendekkendheid.
De andere aandeelhouders van het vliegveld – de provincies Drenthe en Groningen (beiden 30 procent), de gemeenten Assen (10 procent) en Tynaarlo (4 procent) – leveren wel hun volledige bijdrage, zo bleek al eerder. Maar Van Keulen heeft de afgelopen tijd het geld niet bij elkaar kunnen krijgen.
Voor het vliegveld, en voor de andere aandeelhouders, is dat een flinke tegenvaller. Het noodlijdende ‘Groningen Airport Eelde’ (omzet in 2016 4,5 miljoen euro) wil hard aan de weg timmeren om ‘toegangspoort tot het Noorden’ te worden – het liefst een rendabele. Die ambitie kent tot nu toe hoogtepunten en dieptepunten. Het vliegveld lukte het eerder deze maand om nieuwe lijnvluchten binnen te halen naar Brussel en München, maar verloor juist de verbinding met Gdansk. Woensdag zei Corendon-topman Steven van der Heijden nog dat uitbreiden op Eelde voor hem niet spannend is, want „rond Groningen woont bijna niemand.” Kopenhagen is op dit moment de trots van het met een grote landingsbaan uitgeruste vliegveld – via die Deense hoofdstad ligt vanuit Groningen de hele wereld aan je voeten, is de boodschap. Jaarlijks zijn er in totaal zo’n 25.000 vliegbewegingen, het aantal bestemmingen wisselt per seizoen, maar ligt onder de tien.
Met 40 in plaats van 46 miljoen euro is het onduidelijk of en hoe het vliegveld zich de komende jaren zal redden. Wethouder Van Keulen bezwoer al voor de vergadering van woensdag dat de toekomst van de luchthaven niet in gevaar is en dat de investeringsplannen ook wel met 40 miljoen uitgevoerd kunnen worden. Voor hem is dat belangrijk om te benadrukken, want de andere aandeelhouders zijn zeer ontevreden dat hij de eerder beloofde 12 miljoen niet bij elkaar heeft gekregen.
Het blijft de vraag of zijn bewering klopt. De aanvraag voor meer vluchten die het vliegveld bij het Rijk heeft gedaan is onderbouwd met een bedrag van 46 miljoen. Bovendien is het onduidelijk wat de andere aandeelhouders zullen doen nu de stad Groningen niet het volle pond betaalt. Ook bij hen zijn er eerder twijfels geweest of het wel waard is om in ‘Eelde’ te investeren. Sinds 2004 bestaat het vliegveld al volledig bij de gratie van de aandeelhouders die de verliezen opvangen. In 2016 was dat 2,3 miljoen euro.