Het kabinet houdt vast aan de opening van Lelystad Airport per 1 april 2019. In een debat met de Tweede Kamer zei minister Cora van Nieuwenhuizen (Infrastructuur en Waterstaat, VVD) dinsdagavond dat zij „alles op alles” zet om die datum te halen.
Ze maakte echter wel een voorbehoud: „Natuurlijk moet nog blijken of het gaat lukken, want het moet wel zorgvuldig gebeuren. Als het meer tijd kost of als er iets meer moet worden uitgezocht, dan is dat zo.”
Opening in 2019 van de vakantieluchthaven, bedoeld om Schiphol te ontlasten, staat stevig onder druk. Zeven oppositiepartijen, samen goed voor 69 zetels, willen dat het Nederlandse luchtruim opnieuw wordt ingedeeld voordat Lelystad opent als internationale luchthaven. De PvdA, tot voor kort regeringspartij, is na een bewonersadvies sinds kort ook voor uitstel. Met een nieuwe indeling kunnen lage vliegroutes boven Gelderland en Overijssel, waar veel verzet tegen deze routes is, mogelijk worden vermeden.
Opening in 2019 van de vakantieluchthaven, bedoeld om Schiphol te ontlasten, staat stevig onder druk
Coalitiepartijen VVD, D66 en ChristenUnie toonden tijdens het debat twijfel over de wenselijkheid van opening in 2019. Eppo Bruins (CU) noemde het „geen gelopen race”. Remco Dijkstra (VVD): „Heilig of niet, het moet zorgvuldig.” Forum voor Democratie en DENK namen niet deel aan het debat. Hun standpunt over Lelystad Airport is onbekend. De SP diende een eerder aangehouden motie voor uitstel alsnog in. De Kamer stemt hier donderdag over. De PVV steunt de motie uit een ander motief: Schiphol moet verder groeien, zodat overlast beperkt blijft tot één regio.
Niet serieus genomen
Bewonersgroepen van Stavoren tot Ede hebben zich met succes verenigd tegen de plannen voor het vliegveld in Flevoland. Zij vrezen geluidsoverlast door laagvliegende toestellen en verwijten het ministerie onzorgvuldigheid. Van Nieuwenhuizen erkende dat er veel fout is gegaan in de communicatie met bewoners:
„Mensen voelden zich niet gehoord en dat leidde tot veel onrust en zorgen.”
Ze wil dat vanaf nu beter doen. Ook de Nationale Ombudsman zei dinsdag dat mensen niet serieus zijn genomen in de besluitvorming rond Lelystad Airport.
Daarnaast staat de planning voor Lelystad Airport onder druk omdat actiegroep HoogOverijssel fouten ontdekte in de milieu effect rapportage (MER) uit 2014. Deze fouten worden nu hersteld en opnieuw voorgelegd aan de onafhankelijke commissie die de minister daarover moet adviseren.
Van Nieuwenhuizen wil de MER niet geheel opnieuw laten uitvoeren. GroenLinks dringt daarop aan omdat de opstellers ten onrechte uitgingen van een situatie met een herzien luchtruim. Volgens GL-Kamerlid Suzanne Kröger kan die fout alleen worden hersteld door de hele MER opnieuw uit te laten voeren. Volgens de minister is het voldoende om enkele onderdelen opnieuw te laten berekenen. Zij verwacht dat de nieuwe MER begin februari klaar is, en dat de commissie vervolgens zes weken nodig heeft voor een advies.
/s3/static.nrc.nl/images/gn4/stripped/data21914798-6b588d.jpg)
Dat betekent dat een definitief advies over de omstreden aansluitroutes, tussen het verkeer dichtbij het vliegveld en de routes in het hogere luchtruim, pas in maart wordt verwacht. Van Nieuwenhuizens voorganger, PvdA-staatssecretaris Sharon Dijksma, zei tegen de Kamer dat een keuze voor de aansluitroutes uiterlijk in november 2017 maand bekend moest zijn, omdat anders de planning gevaar liep. Van Nieuwenhuizen kon de Kamer niet vertellen hoe zij de verloren tijd gaat inhalen.
Herindeling luchtruim
De Kamer was kritisch over de trage aanpak van eerdere kabinetten rond herziening van het luchtruim. Tien jaar geleden was al duidelijk dat zo’n herindeling noodzakelijk is om Lelystad mogelijk te maken, vanwege de drukte in de lucht met verkeer voor Schiphol en militair verkeer. Zonder herindeling kan Lelystad niet verder groeien dan veertien vluchten per dag. Tot nu is daar echter niets aan gedaan. Van Nieuwenhuizen heeft nu een plan van aanpak voor de komende zes jaar. Eerder dan 2023 kan de herindeling niet klaar zijn, volgens de minister. Ze wil wel werk maken van eventuele eerdere deeloplossingen.
Tot tevredenheid van de ChristenUnie zullen alle onderzoeksresultaten openbaar worden gemaakt. Op verzoek van GroenLinks en D66 zoekt de minister naar een derde onderzoeksbureau dat de berekeningen kan valideren. De twee bureaus die de minister wil inhuren waren betrokken bij de eerdere MER en andere plannen voor Lelystad Airport. Ook zegde de minister toe te gaan kijken of er een ‘belevingsvlucht’ kan worden geregeld voor bewoners, om te ervaren wat de geplande vlieghoogte van 1.800 meter betekent.