Filmoverzicht: De slechtste film allertijden en een rondslingerende dino

Deze week keken de filmrecensenten van NRC onder andere naar ‘The Disaster Artist’, ‘Jumanji: Welcome to the Jungle’ en ‘Ferdinand’.

  • ●●●●

    The Disaster Artist: Komedie

    The Disaster Artist lijkt niet meteen een goede film. Lieve hemel! Die sloomheid, dat matte acteren. Maar wie bekend is met het verhaal van The Room, de slechtste film allertijden, nog slechter dan de films van de door Tim Burton vereeuwigde Ed Wood, snapt al snel dat dat maar schijn is. En anders zetten de Hollywoodprominenten die aan het begin van de film worden geïnterviewd je wel op het spoor. Dit is een film over film, en niet zomaar een film, maar eentje die na z’n première in 2003 nooit meer uit het blik was gekomen, als deze „Citizen Kane van de slechte film” niet als cultfilm was herontdekt. Lees de recensie: Vertederende ode aan filmmaken

    Regie: James Franco. Met: James Franco, Dave Franco, Seth Rogen, Zac Efron, Sharon Stone, Alison Brie. In: 21 bioscopen

  • ●●●●●

    Huisvrouwen bestaan niet: Komedie

    Huisvrouwen bestaan niet, een verfilming van het toneelstuk Huisvrouwmonologen van Sylvia Witteman, is geestig. Zelfs geestiger dan de originele toneeltekst. Maar misschien is iedere tekst wel grappig als hij wordt uitgesproken terwijl er honing door een kopje thee wordt geroerd met een rondslingerende dino, zoals in deze komedie van Aniëlle Webster wel eens gebeurt. De drie centrale dames in de film zijn wat minder braaf en extremer dan Sophie in Soof, die andere filmmoeder gebaseerd op Wittemans teksten, maar nog net geen Bridget Jonestypes die blauwe soep serveren. Net doordat het nog behoorlijk herkenbaar is, is Huisvrouwen bestaan niet leuk. Lees de recensie: Roeren in de thee met een rondslingerende dino

    Regie: Aniëlle Webster. Met: Eva van de Wijdeven, Jelka van Houten, Loes Luca. In: 136 bioscopen

  • ●●●●●

    Ferdinand: Animatie

    Ferdinand is een animatiefilm uit de stal van Blue Sky Studios, het bekendst van de Ice Age-films. Met die franchise onderscheidde de studio zich van zijn concurrenten, vooral door meer nadruk op absurdisme en visuele slapstick. Met Ferdinand conformeren ze zich aan de competitie, en dat is jammer. De ‘wees jezelf’-boodschap zou zo in een Disney- of Pixarfilm passen. Ook zitten er meer gladde popliedjes in dan gewenst. Onnodig, want de muziek van John Powell, met flamencogitaar en andere Spaanse folklore, is fraai en tijdloos. Lees de recensie: Een conformistische, pacifistische stier

    Regie: Carlos Saldanha. In: 158 bioscopen (NL-versie), 32 bioscopen (oorspronkelijke versie)

  • ●●●●

    Jumanji: Welcome to the Jungle: Actiekomedie

    ‘Ik ben een nerd!”, roept spierbonk Dwayne Johnson halverwege Jumanji: Welcome to the Jungle. Eerder keek hij al verbaasd naar zijn opgepompte torso en prikte hij vol ongeloof in zijn enorme spierballen. Er gebeuren wel meer gekke dingen in de remake van Jumanji, een weinig memorabele film met Robin Williams uit 1995. Deze versie is stukken beter en dat komt niet alleen doordat de speciale effecten 22 jaar later overtuigender uitgevoerd kunnen worden. Lees de recensie: Jungle waar de regels van een videogame gelden

    Regie: Jake Kasdan. Met: Dwayne Johnson, Jack Black, Kevin Hart, Karen Gillan. In: 118 bioscopen

  • ●●●●

    Wonder Wheel: Tragikomedie

    De eerste film die de 82-jarige Allen voor Amazon Studios maakte, bevat vertrouwde Allen-ingrediënten als een liefdesdriehoek, leugens en een daad die moreel gezien niet in de haak is, maar waarna het leven, als een reuzenrad, weer verder gaat. Wat het fris maakt, is het opvoeren van toneelauteur Mickey. Via zijn monologen tot de camera leert Allen zijn publiek met een knipoog over de regels van oud Grieks drama, vooral dat personages altijd een ‘fatal flaw’ hebben – een karakterfout die zij niet kunnen helpen maar die tot een tragedie leidt. Hier is dat Ginny’s ziekelijke jaloezie. Allen geeft haar, als in een echt toneelstuk, ook een prachtige monoloog, met Winslet gekleed in haar oude toneelkleding; ooit was zij een actrice. Lees de recensie: Melodrama, maar wel mooi melodrama

    Regie: Woody Allen. Met: Jim Belushi, Kate Winslet, Juno Temple, Justin Timberlake. In: 47 bioscopen

  • ●●●●

    The Woman Who Left: Drama/thriller

    ‘The Woman Who Left’ is met vier uur een kortje voor de Filippijnse regisseur Lav Diaz. „Je kunt ondertussen seks hebben en als je terugkomt is de film nog steeds bezig”, vertelde hij over zijn werk. Hoe kijk je naar een film van vier uur? Lees de recensie: Wanneer las je een plaspauze in?

    Regie: Lav Diaz. Met: Charo Santos, Shamaine Buencamino, Nonie Buencamino, Michael De Mesa, Mae Pane. In: 10 bioscopen

    • Len Maessen