Onderzoek

Onderzoek NS en ProRail: Nederlands spoor presteert goed, maar we klagen veel

Foto ANP

Nederlandse treinen rijden beter op tijd dan treinen elders in Europa. Het aantal storingen in de infrastructuur is relatief laag. Die prestatie van NS en spoorbeheerder ProRail is des te opmerkelijker omdat Nederland het drukst bereden spoor van Europa heeft en relatief weinig geld aan spoor besteedt. Machinisten en conducteurs werken relatief hard, de treinen worden intensief gebruikt.

Dat blijkt uit een vergelijkend onderzoek tussen prestaties op het spoor in Nederland en zes andere Europese landen, in de periode 2011-2015. Het gaat om landen die net als Nederland een druk bereden netwerk hebben: België, Denemarken, Frankrijk, het Verenigd Koninkrijk, Zweden en Zwitserland. Het onderzoek is door NS en ProRail uitgevoerd op verzoek van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. Het doel is beter inzicht in de eigen prestaties en verbetering van de dienstverlening. Staatssecretaris Van Veldhoven (D66) stuurt het onderzoek dinsdag naar de Tweede Kamer.

De positieve score voor het Nederlandse spoor komt niet overeen met het beeld dat reizigers hebben. De klanttevredenheid ligt in Nederland 6 procent beneden het Europese gemiddelde, het aantal klachten is hoger dan gemiddeld.