Niet iedereen wil nog kijken naar Woody Allen

#MeToo In tijden van #MeToo is er weer veel aandacht voor de 25 jaar oude claim van Dylan Farrow dat ze is misbruikt door haar adoptievader Woody Allen.

Actrice Kate Winslet besloot de beschuldigingen aan het adres van Woody Allen terzijde te schuiven en met hem te werken in Wonder Wheel.

‘Hoe kan het dat Harvey Weinstein en andere beschuldigde beroemdheden uit Hollywood zijn verbannen, terwijl Woody Allen recentelijk voor meerdere miljoenen een distributiedeal sloot met Amazon, waarvoor het groene licht werd gegeven door voormalig Amazon Studios-baas Roy Price, voordat hij geschorst werd na beschuldigingen van grensoverschrijdend gedrag?”

Deze vraag werd door Dylan Farrow opgeworpen in een opiniestuk in de LA Times van 7 december. Dylan is de dochter die Woody Allen en Mia Farrow adopteerden ten tijde van Allens huwelijk met Farrow.

Dylan claimt op zevenjarige leeftijd misbruikt te zijn door haar vader, die haar meenam naar zolder, uit het zicht van de babysitter. Deze claim stamt uit 1992 maar leidde nooit tot vervolging van Allen. Eerder dat jaar vond Farrow de door Allen gemaakte naaktfoto’s van Soon-Yi (1970), met wie Allen (1935) toen al een tijdje een affaire had. Zij is de dochter die Farrow adopteerde met een andere echtgenoot, dirigent André Previn. Sindsdien gooien beide partijen, Allen en Farrow, op gezette tijden modder naar elkaar.

Weinstein versus Woody

In tijden van #MeToo is er weer veel aandacht voor deze 25 jaar oude misbruikclaim. Zo stoort het Dylan Farrow in haar opiniestuk dat acteurs zich wel uitspreken over Weinstein, maar dit niet doen als het gaat over Woody. Zij citeert Kate Winslet, die een hoofdrol speelt in Allens nieuwe film Wonder Wheel: „Ik weet er niets van, ook niet of het waar of onwaar is. Na alles te hebben overdacht, schuif je het terzijde en ga je aan het werk. Woody Allen is een ongelooflijke regisseur.” Blake Lively, een andere actrice, zei dit over de Allen-misbruikzaak: „Het is erg gevaarlijk iets te zeggen over dingen waar je niets van weet.” Dylan Farrow eindigt haar artikel met „Het systeem werkte decennialang voor Harvey Weinstein. Het werkt nog steeds voor Woody Allen.”

Toch lijken er nu wel dingen langzaam te verschuiven. Een dag na de Amerikaanse première van Wonder Wheel schreef critica Miriam Bale een stuk in vakblad The Hollywood Reporter met de veelzeggende kop „Waarom ik nooit weer een Woody Allen-film zal kijken”. Bale was een verstokt Allen-fan, „nu ben ik klaar met hem”. Bale begon te twijfelen na de open brief uit 2014 van Dylan Farrow in de New York Times waarin zij Allen publiekelijk van misbruik beschuldigde. Bale heeft met terugwerkende kracht problemen met Allens verweer uit die tijd, dat Farrow de misbruikclaim van haar dochter Dylan gebruikte om Allen zwart te maken. Dat leunt voor Bale wel heel erg op het stereotype van Farrow als ‘versmade vrouw’.

Lees hier de recensie van Woody Allens nieuwe film, ‘Wonder Wheel’

Ook Richard Brody, criticus van The New Yorker, schreef onlangs over zijn geworstel met Allens films. Zowel Allens nihilisme als het eeuwige geflirt van oude mannen met jonge (of zelfs minderjarige) vrouwen stuit hem tegen de borst. Zijn conclusie is het waard om volledig te citeren: „De wereld die hij in zijn films verbeeldt is er een waarin de machtigen hun macht misbruiken om te jagen op kwetsbaren. Tot nu toe kwamen ze daar, voor het grootste gedeelte, mee weg. Het is ook een wereld die, vanwege de moedige getuigenissen van vrouwen, onder wie Dylan Farrow, nu aan het licht komt en wellicht verandert.”

    • André Waardenburg