Hollywood voelt #MeToo in de portemonnee

Coen van Zwol De nervositeit over #MeToo is groot. Projecten met Kevin Spacey lijken gedoemd, de première van de laatste film van Louis C.K. is uitgesteld. Werkt de angst voor financiële schade een cultuuromslag in de hand?

Helemaal kosjer voelt het niet dat acteur Kevin Spacey op de valreep uit de film All the Money in the World werd gesneden. Zoals Stalin zijn rivalen uit groepsfoto’s retoucheerde, of Kim Jong-un zijn in ongenade gevallen oom. Maar dat is een emotionele associatie. Het is een speelfilm, de maker mag doen wat hij nodig acht. Spacey is niet de eerste acteur die halverwege werd vervangen.

Hollywood viert de redding van de prestigefilm All the Money in the World als een mirakel; de nervositeit over #MeToo is groot. Dustin Hoffmans agenda was gelukkig leeg en zal dat wel even blijven, Kevin Spacey blijkt een serieuze schadepost. Netflix moest de serie House of Cards, geschat op 100 miljoen dollar per seizoen, stilleggen: de laatste acht afleveringen gaan nu over first lady Claire Underwood. Twee al opgenomen speelfilms lijken gedoemd. In biopic Gore speelt Spacey schrijver Gore Vidal. Synopsis: „Een jongeman brengt de zomer door in Italië, waar hij zijn idool Gore Vidal ontmoet, die hem lessen leert over leven, liefde en politiek.” Beter even niet, nee. Het uitstel van real crime-film Billionaire Boys Club wordt waarschijnlijk afstel: een corrupte jongensclub brengt daar oude zwendelaar Ron Levin om het leven, vertolkt door Spacey.

De première van I Love You, Daddy, Louis C.K.’s zwart-witode aan Woody Allen, ging niet door omdat The New York Times de komiek diezelfde dag betichtte van ongewenste masturbatie en telefoonseks. Louis C.K. speelt vader Seth, wiens 17-jarige dochter China valt voor een bejaarde regisseur met de reputatie van nimfenjager. Seth, een fan, wil dat eerst niet geloven: „Je mag zoiets niet van iemand beweren als je alleen geruchten hebt gehoord.” Elders in de film simuleert iemand masturbatie onder het telefoneren en komt tot een neporgasme als een dame binnenwandelt. De trailer van I Love You, Daddy eindigt met: „Iedereen is pervers. Ik, jij: wat maakt het uit?” Het is alsof Louis C.K. zijn affaire prematuur goedpraat. Een cultfenomeen in de maak dus: de eerste torrent verscheen al op Pirate Bay. Maar daaraan verdien je net zomin iets als Louis C.K.’s half afgemaakte animatieserie The Cops.

Dan is er filmstudio The Weinstein Company, die wankelt aan de rand van de afgrond sinds de val van Harvey Weinstein. Los van toekomstig smartengeld eist The New York Times 229 miljoen dollar achterstallig advertentiegeld en investeerder Len Blavatnik 45 miljoen. Bij een faillissement verdwijnen films vaak jaren in de kluis terwijl eisers ruziën over de rechten. Het gaat onder meer om The Current War (Benedict Cumberbatch) en The Upside (Bryan Cranston, Nicole Kidman), beide matig ontvangen op het filmfestival van Toronto. De stoute-opafilm van Robert De Niro, The War with Grandpa, lijkt geen groot verlies, het feministisch bijbelepos Mary Magdalene zou dat wel zijn, met weirdo Joaquin Phoenix als Jezus en geliefde Rooney Mara als Maria Magdalena.

Al met al genoeg schade voor een cultuuromslag. Hollywood tolereerde wangedrag omdat ‘talent’ onmisbaar was en consequenties uitbleven. Nu vermoedelijk tientallen, zo niet honderden miljoenen dollars aan heimelijke schikkingen worden getroffen en films en tv-series imploderen, ligt dat toch anders.

    • Coen van Zwol