NS haalt zitplaatsnorm door nieuwe rekenmethode

De nieuwe rekenmethode werd in 2015 al afgesproken met het ministerie.

Foto Remko de Waal/ANP

De kans op een zitplek in een hogesnelheidslijn valt dit jaar door een nieuwe rekenmethode hoger uit. Daardoor haalt NS de norm van 96,5 procent, constateerde De Telegraaf maandag op basis van al eerder door de NS gepubliceerde cijfers. In de halfjaarrapportage over de eerste helft van 2017 meldde NS in oktober een zitplaatskans van 96,9 procent.

In 2016 kreeg NS nog een boete van 750.000 euro omdat het de zitplaatsnorm voor het tweede jaar op rij niet haalde. Die boete kwam bovenop een half miljoen euro boete wegens een gebrekkige punctualiteit.

Als NS voor het derde jaar achtereen de prestatie-afspraken niet haalt, riskeert het een verlies van (een deel van) de concessie. Dat betekent dat NS dan moet samenwerken met andere vervoerders. Na de Marktverkenning vervoer HSL-Zuid die eind november werd gepubliceerd, concludeerde staatssecretaris Stientje van Veldhoven (Infrastructuur en Waterstaat, D66) echter dat andere vervoerders niet beschikken over de juiste treinen om op korte termijn voor verbetering te zorgen op de hsl.

Met de nieuwe rekenmethode valt de zitplaatskans in 2016 een stuk hoger uit, namelijk niet 87,6 procent, maar 97,3 procent. In 2015 kwam de zitplaatskans in de hsl-treinen in de spits uit op 89,5 procent, maar op 95,1 procent met de nieuwe methode.

Van drukste trein naar gemiddelde

Voorheen baseerde NS de kans op een zitplaats (die toen nog “vervoerscapaciteit” heette) door alleen te kijken naar de drukste hsl-trein in de spits. NS telde het aantal reizigers dat een kwartier of langer moest staan.

In de nieuwe methode wordt het gemiddelde van alle twaalf spitstreinen berekend en telt NS het aantal reizigers dat de hele reis kan zitten. Ook op het hoofdrailnet wordt de vervoerscapaciteit op deze manier berekend.

De nieuwe rekenmethode werd in 2015 al afgesproken met het ministerie omdat “die beter aansluit bij de beleving van reizigers”, schreef de toenmalige staatssecretaris Sharon Dijksma (Infrastructuur en Milieu, PvdA) in een Kamerbrief in 2016. Ook moet deze “vereenvoudiging” volgens de NS “een duidelijker beeld” geven. Ook het Landelijk Overleg Consumentenbelangen Openbaar Vervoer (Locov), waarin consumentenorganisaties de belangen van de treinreiziger behartigen, steunde de keuze voor deze definitie.

De hogesnelheidslijn loopt tussen Amsterdam Centraal, via Schiphol en Rotterdam, naar Breda. Daarnaast rijden er treinen door naar Brussel en Parijs.