Foto Bram Budel

Analoge tv gaat stoppen, VodafoneZiggo legt uit waarom

Jeroen Hoencamp

In de woelige Nederlandse telecommarkt moet Jeroen Hoencamp één bedrijf maken van Vodafone en Ziggo. „Klanten mogen niks van de fusie merken.” Maar de analoge tv-zenders zullen wel verdwijnen. „Onvermijdelijk.”

Het is nogal een mondvol, die nieuwe bedrijfsnaam, maar na bijna een jaar rolt VodafoneZiggo soepeltjes van de tong bij Jeroen Hoencamp. Hij geeft leiding aan de veelbesproken joint venture van twee telecomgiganten: aan de ene kant Liberty Global, eigenaar van Ziggo, en aan de andere kant Vodafone Group, een van de grootste mobiele providers ter wereld.

„Mijn twee moeders”, zo noemt de 51-jarige topman ze. Aan hem de taak om van een prille joint venture een volwassen bedrijf van te maken.

Een makkelijke start heeft Hoencamp niet. De concurrentiestrijd is met name op mobiel gebied zwaar. Twee andere aanbieders, T-Mobile en Tele2, gaven deze week aan hun mobiele netwerken te fuseren. Ze redden het niet in de strijd met de grote aanbieders van tv en internet, KPN en VodafoneZiggo.

Klanten mogen niets van de fusie merken, alleen positieve dingen.

VodafoneZiggo leed in de eerste maanden van dit jaar 113 miljoen euro verlies, omdat de mobiele opbrengsten tegenvallen en Ziggo tv-klanten verliest aan KPN.

Hoencamp: „Mobiel doet pijn. Als we klanten van onze beide merken 5 euro korting en extra gigabytes geven, dan komen die kosten voor rekening van de mobiele tak. Maar uiteindelijk zijn we één bedrijf en maakt het niet uit.”

Voorlopig blijven beide merknamen Vodafone en Ziggo bestaan, terwijl het bedrijf op de achtergrond wordt samengevoegd. „Klanten mogen niets van de fusie merken, alleen positieve dingen”, zegt Hoencamp. „Van buiten naar binnen werken”, noemt hij dat, en hij zal het in de loop van het gesprek vaak herhalen, als een mantra.

Het is de eerste keer dat Hoencamp een uitgebreid interview geeft. Het is niet eenvoudig, van twee bloedgroepen – kabelaars en mobiele netwerken – één bedrijf maken. Maar hij deed het vaker: in het Verenigde Koninkrijk voegde hij Vodafone UK samen met de vaste netwerkaanbieder Cable & Wireless. Daar verliep de integratie van IT-systemen met klantengegevens niet vlekkeloos. Ook bij Ziggo, een combinatie van drie kabelaars, ging het mis met ICT-systemen. „Die wijze lessen en grijze haren helpen wel”, zegt Hoencamp: de ICT-systemen worden pas over drie jaar samengevoegd.

Moeten klanten ook drie jaar wachten op nieuwe producten, tot de ICT-systemen op orde zijn?

„Nee, we zijn nu al begonnen met nieuwe producten. Ziggo doet nu een wifi-belofte. De monteur komt in je woning controleren en we garanderen een goede draadloze ontvangst. Dat is best wel stoer.”

Stoer, maar hoe kunt u garanderen dat internet voorbij de meterkast werkt, waar uw netwerk ophoudt?

„Het idee kwam van onze eigen monteurs. Die weten dat wifi voor de meeste mensen een levensbehoefte is. We hebben onze monteurs uitgerust met extra apparatuur en geven ze meer tijd per afspraak. Ze komen langs en vertellen wat je nodig hebt voor een goede ontvangst. Het hangt er wel vanaf hoe groot je huis is, hoe dik de muren zijn en of je last hebt van interferentie van de buren.”

Werkt u ook al aan gecombineerde product van Vodafone en Ziggo?

„Het liefst zou ik een tv-dienst ontwikkelen die naadloos overgaat van het vaste naar het mobiele netwerk: je bent thuis iets aan het kijken, stopt het programma, en kijkt verder in de trein waar je gebleven bent. Maar door de eisen die Europa aan netneutraliteit stelt, moet ik onze klanten dan de data die ze daarmee verbruiken in rekening brengen.”

KPN’s slogan is dat de beste tv op internet te bekijken is, terwijl Ziggo het juist van eigen programmering moet hebben. Blijft tv een verplicht onderdeel van het Ziggo-pakket?

„Alleen als gebruikers dat willen. Gelukkig zijn veel mensen tevreden over de tv-dienst en kijken ze gemiddeld 3 uur en 20 minuten per dag. Maar uiteindelijk heeft de klant gelijk. We hebben daarom ook een concurrent als Netflix opgenomen in onze menu’s.”

Overweegt u om uw tv-app los aan te bieden, ook bij andere providers?

„De Ziggo Go-app blijft waar ie is. Laten we eerst onze eigen klanten bedienen.” 

De omzet aan de mobiele kant loopt wel heel hard terug.

„De mobiele markt is ultracompetetatief, maar we zijn blij met de eerste resultaten van de combinatie van vaste en mobiele klanten. Er zeggen nu minder mensen op. Dat toont aan dat deze combinatie van bedrijven zin heeft.” 

Wat voor gevolgen heeft een mogelijke fusie van T-Mobile en Tele2?

„Dit is marktwerking, wij vinden dat de markt het aantal spelers moet bepalen.”

En wat betekent het voor de aankomende frequentieveiling?

„Dat is onduidelijk. Ik hoop dat de overheid niet voor een maximale opbrengst gaat. Dan verdwijnt het geld in de schatkist, in plaats van dat het geïnvesteerd wordt in infrastructuur en de digitale toekomst. Het bedrag dat wij besteden aan spectrum, kunnen we niet meer uitgeven aan het bouwen van een netwerk.”

Van zeventien naar negen kantoren

Vodafone Ziggo gaat komend jaar van zeventien naar negen kantoorlocaties. Vanaf volgend jaar biedt het nieuwe hoofdkantoor, in het Utrechtse centrum, ruimte aan 1.600 tot 1.800 medewerkers. Hoencamp: „Het is erg inefficiënt om zoveel verschillende kantoren te houden, met zo veel heen-en-weer gereis.”

Tot nu toe vielen er bij de joint venture 80 gedwongen ontslagen op 8.000 medewerkers; de grote kostenbesparingen moet nog komen.

VodafoneZiggo is een testcase voor een verdere integratie van Liberty Global en Vodafone; zoals alle providers willen ze vaste en mobiele netwerken combineren om klanten langer aan zich te binden, met zo min mogelijk vaste lasten. De Nederlandse markt is uniek, haast Hoencamp zich te zeggen: er is geen ander land met twee landelijk dekkende vaste netwerken: koper van KPN en kabel van Ziggo.

Een essentiële innovatie van het vaste netwerk is de invoering van Docsis 3.1, een nieuwe kabeltechnologie die snelheden tot 1 gigabit per seconde mogelijk maakt. Ter vergelijking: de huidige topsnelheid bij Ziggo ligt op 400 megabit. Volgens Hoencamp is die snelheidsverhoging nodig om Nederland weer „digitaal koploper” te maken in Europa. „We denken dat we al in 2020 een gigabit snelheid kunnen aanbieden in het hele netwerk. We lopen dan vijf jaar voor op de eisen die de EU stelt.”

Om Docsis 3.1 in te voeren moet u de analoge tv-dienst afschaffen, omdat die nog kostbare bandbreedte in beslag neemt.

„Die stap is onvermijdelijk. In Duitsland gebeurt het al. We hebben nog geen specifieke datum, maar uiteindelijk gaan we volledig digitaal.” 

Hoeveel mensen zijn nog afhankelijk van uw analoge tv-pakket?”

„Van onze 4 miljoen klanten zijn er nog 300.000 tot 400.000 huishoudens die alleen analoog kijken. Die percentages verschillen per regio, per stad. We kunnen de digitalisering gefaseerd invoeren in de komende twee, drie jaar.

„We moeten hier voorzichtig mee zijn. Als je puur economisch kijkt hadden we dit allang gedaan: zonder analoge tv krijg je een simpeler, eenvoudiger, schoner netwerk met meer capaciteit. Maar er gebruiken nog duizenden klanten een analoge dienst of analoge radio waar ze tevreden over zijn. Het is aan mij om ze mee te nemen. ” 

Hoe ziet de gigabitsamenleving eruit?

„Ik richt me graag op de nuttige toepassingen: digitalisering van het onderwijs, zorg, overheidsinstanties. Maar ik maak me ook zorgen over de maatschappelijk gevolgen van digitalisering. Ons doel is mensen te verbinden, maar of we er nou socialer van worden… Als ik ’s ochtends het station binnenloop, zie ik bijna alleen maar smartphonezombies. Bij ons thuis, aan tafel, gebruiken we nooit telefoons. Ook als we bij elkaar in de woonkamer zijn: geen tablet of telefoon. We hebben geen digitale apparatuur in de slaapkamers.”

De baas van VodafoneZiggo verbiedt zijn kinderen te internetten ?

„Als ik mijn dochter met 14 meiden van haar hockeyteam aan tafel zie zitten en ik zie ze alle tegelijkertijd aan de telefoon, dan vraag ik me af: brengen we de mensen nou echt bij elkaar? Of brengen we ze verder bij elkaar vandaan?”

    • Marc Hijink