Ryanair gaat voor het eerst met vakbonden aan tafel

Erkenning Op voorwaarde dat zij niet gaan staken rond Kerst, gaat de Ierse budgetmaatschappij Ryaniar voor het eerst met vakbonden van piloten aan tafel.

Ryanair-piloten in Italië wilden deze vrijdag het werk neerleggen, volgende week woensdag zou dat gebeuren in Ierland en Portugal Foto Phil Noble

Ryanair gaat praten met vakbonden van piloten in zes Europese landen, om stakingen te voorkomen. Dat heeft de Ierse budgetmaatschappij vrijdagochtend bekendgemaakt.

Ryanair-piloten in Italië wilden deze vrijdag het werk neerleggen, volgende week woensdag zou dat gebeuren in Ierland en Portugal. Ze eisen erkenning als gesprekspartner, om te onderhandelen over arbeidsvoorwaarden. Ryanair heeft pilotenbonden in Ierland, het Verenigd Koninkrijk, Duitsland, Italië, Spanje en Portugal nu uitgenodigd om te praten over erkenning als vertegenwoordigers van Ryanair-piloten in deze landen. In ruil voor de erkenning moeten de bonden hun dreiging met stakingen intrekken. Ook wil Ryanair alleen overleggen met een comité van uitsluitend Ryanair-piloten.

‘Ingrijpende verandering’

De stap van de Ierse budgetmaatschappij is opmerkelijk: sinds de oprichting in 1985 sprak het bedrijf nooit met bonden. In een verklaring zegt topman Michael O’Leary dat Ryanair het beleid wijzigt om verstoring van kerstvluchten volgende week te voorkomen. „Vluchten rond Kerstmis zijn heel belangrijk voor onze klanten en we willen elke zorg wegnemen dat deze vluchten worden verstoord door acties van piloten.” O’Leary noemt erkenning van vakbonden een „ingrijpende verandering” voor Ryanair.

Tot nu wilde de Ryanair-directie alleen overleggen met personeelsvertegenwoordigers in een Employee Representative Committee (ERC). Zij werken op de 87 bases in Europa en Noord-Afrika, standplaatsen waar personeel en vliegtuigen van Ryanair zijn gestationeerd. Bij Ryanair werken ruim 4.000 piloten van vijftig nationaliteiten. In Nederland gaat het om circa 40 piloten op Eindhoven Aiprort. Onlangs richtte pilotenbonden uit diverse landen een Europese vertegenwoordiging (EERC) op, die de nationale comités steunt.

Pilotentekort

Ryanair houdt piloten op afstand door ze veelal niet in dienst te nemen, maar in te huren als zzp’er. Deze schijnzelfstandigheid ligt al langer onder vuur van de bonden. Pas de laatste maanden durven piloten zich steeds meer uit te spreken over gebrek aan waardering en slechte arbeidsvoorwaarden, omdat de maatschappij door managementfouten kampt met een tekort aan piloten.

Lees ook: Ryanair: ruzie met passagiers én piloten

Honderden vluchten moesten worden geannuleerd, tienduizenden passagiers werden gedupeerd. Door de aantrekkende economie en toegenomen vraag naar piloten kunnen Ryanair-piloten ook makkelijker overstappen naar een andere maatschappij.

    • Mark Duursma