Metrolijn

Rotterdamse gemeenteraad wil onderzoek Hoekse Lijn

De gemeenteraad van Rotterdam wil een raadsonderzoek naar tegenvallers en fouten bij de Hoekse Lijn, een metroverbinding tussen Schiedam en Hoek van Holland. De raad toonde zich donderdag zeer kritisch over het optreden van het stadsbestuur bij dit project.

Woensdag werd bekend dat het werk aan de Hoekse Lijn opnieuw forse vertraging oploopt. De huidige spoorlijn van NS wordt omgebouwd naar een metrolijn van stadsvervoerder RET. De lijn zou aanvankelijk in september 2017 opengaan, na slechts drie maanden werk. Die planning was veel te optimistisch. Deze zomer werd de opening verplaatst naar februari 2018, nu naar het vierde kwartaal van 2018. De kostenoverschrijding kan oplopen tot 90 miljoen euro, op een budget van bijna 400 miljoen euro.

De kritiek richtte zich op wethouder Pex Langenberg (mobiliteit, D66), die zich te weinig actief zou hebben opgesteld. Oppositiepartijen PvdA, SP en PvdD twijfelen aan zijn daadkracht, maar zagen af van een motie van wantrouwen. Langenberg heeft bij eerste tegenvallers in juni de planning laten toetsen door het externe bureau AT Osborne. Toen ging het om problemen met de beveiligingssoftware en rommel op het tracé. De projectcoördinatie schoot tekort.

Het raadsdebat maakte duidelijk dat de taakverdeling bij het project niet duidelijk is. Tal van overlegorganen zijn betrokken, maar integrale sturing ontbreekt. De gemeente Rotterdam realiseert de Hoekse Lijn in opdracht van de Metropoolregio Rotterdam-Den Haag. De uitvoerende partijen zijn spooraannemer VolkerRail en civiele bouwer Mobilis. Het vervangende vervoer wordt goedkoper en wordt verder aangepast.

    • Mark Duursma