Recensie

Historische Gershwin biedt verfrissende blik

Bij George Gershwin denk je niet meteen aan historische instrumenten, bronnenonderzoek en andere stokpaardjes van de authentieke uitvoeringspraktijk. Immers: stond Broadways ‘Golden Boy’ niet met een been in de Amerikaanse blues- en jazztraditie, waar men doorgaans een stuk vrijer omspringt met ‘de noten’?

Toch doken Jos van Immerseel en Anima Eterna diep in de archieven voor hun nieuwe Gershwin-cd. Het resultaat is een verfrissende blik. Zo klinkt ‘Rhapsody in Blue’ in de originele jazzband-versie uit 1924. Pianist Bart van Caenegem roetsjt snaaks over de toetsen van een Amerikaanse Steinway uit 1906 en wordt bijgestaan door een uitstekende kopersectie. Ritmisch mag het soms wat losser in de heupen.

Spot on: Claron McFadden in een selectie uit Gershwins liederen. In ‘Summertime’ vormen haar koele hoge registers een fraai contrast met een loom wuivende strijkerssectie.

    • Joep Christenhusz