Recensie

Vreemdste game van 2017

Ontwikkelaars en uitgevers van mobiele games boeken dit jaar een omzet van circa 40 miljard euro. Dat is bijna de helft van de wereldwijde spellenmarkt. In 2020 overtreffen mobiele games de inkomsten van games op pc’s en consoles, voorspelt onderzoeksfirma Newzoo. Geen wonder dat traditionele ontwikkelaars massaal investeren in mobiele game-startups. Zo kocht Take-Two Interactive, maker van Grand Theft Auto en Bioshock, begin dit jaar Socialpoint. De Spaanse spelmaker is bekend van bescheiden hits als Dragon City en Monster Legends.

Het Japanse Bandai Namco (Tekken) bracht onlangs een Android-versie uit van de ‘endless runner’ Amazing Katamari Damacy. Dit vreemde spel laat zien dat het genre – level na level rennen en obstakels ontwijken – nog niet is uitgekauwd. Je moet een ‘katamari’ voortduwen door psychedelisch vormgegeven levels. Deze ‘bol’ verzamelt losse voorwerpen waarmee het in aanraking komt en moet uiteindelijk zo groot worden als de zon. Want alleen zo kan de kregelige Koning van de Kosmos de liefde van zijn Koningin terugwinnen. Hoe groter de bol des te meer je uitzoomt van het parcours en hoe moeilijker het wordt om obstakels te ontwijken. De anime rock’n roll soundtrack, de zuurstokkleuren en de buitenaardse vormgeving maken Amazing Katamari Damacy tot een van de raarste spellen van 2017.