Stichting Volkswagen Car claim

‘Sjoemeldiesels nog steeds te vies’

Dieselauto’s van Volkswagen hebben nog een defeat device. In veel auto’s zit niet alleen sjoemelsoftware die emissietesten omzeilt, maar ook uitstootfilters die alleen werken bij bepaalde temperaturen. Dat stelde Stichting Volkswagen Car Claim, die naar eigen zeggen 170.000 gedupeerde Nederlandse autobezitters vertegenwoordigt, maandagavond in het tv-programma EenVandaag op basis van documenten die het in bezit heeft. De claimstichting begint een juridische procedure tegen Volkswagen, (oud-)topmannen Winterkorn en Müller, importeur Bosch en de VW-dealers. Deze week gaat de dagvaarding op de post.

De stichting vindt dat autobezitters hun auto terug moeten kunnen brengen in ruil voor het aankoopbedrag. Door het dieselschandaal zouden de auto’s immers in waarde zijn gedaald. Volkswagen daarentegen vindt dat auto’s die een zogenoemde software-update hebben gekregen om het bedrog te verhelpen, níét in waarde zijn gedaald.

Bestuurslid Guido van Woerkom wijst op het feit dat sjoemeldiesels na zo’n software-update op de weg nog steeds te veel schadelijke stikstofoxiden uitstoten. Maar volgens toezichthouder RDW is die update ook helemaal niet bedoeld om auto’s in de praktijk voldoende schoon te krijgen, maar om de fraude recht te zetten.

Over de legaliteit van ‘thermovensters’ is ook discussie. Is het te warm of te koud, dan schakelen de systemen die uitlaatgassen schoonmaken uit. Fabrikanten zeggen dat dit nodig is om de motor te beschermen.