Hoe Spotify YouTube, Apple en Amazon afweert

Muziekdiensten

De strijd om de online muziekliefhebber laait op: Apple, Amazon en YouTube breiden hun diensten uit. Spotify zoekt steun in China.

Illustratie Studio Nrc/iStock

Grote Amerikaanse technologiebedrijven voeren de druk op om Spotify, de Zweedse marktleider in streaming muziekabonnementen, naar de kroon te steken.

Maandag maakte Apple bekend dat het muziekherkenningsdienst Shazam koopt voor naar schatting 340 miljoen euro. Op dezelfde dag kondigde Amazon aan zijn muziekabonnement beschikbaar te maken in 28 extra landen, waaronder Nederland. Daarnaast lekte uit dat YouTube zijn betaalde muziekdienst komend voorjaar wil vernieuwen.

Spotify, dat werkt aan een beursgang in 2018, zet zich schrap en versterkt zijn financiële positie via Tencent. Deze Chinese techreus (eigenaar van chatnetwerk WeChat) neemt een belang van vermoedelijk 10 procent in de Zweedse muziekdienst. In ruil daarvoor krijgt Spotify 10 procent van de aandelen in Tencent.

Lees ook: Bang voor de sleepwet? Koop dan ook geen Amazon-gadgets

Dankzij de streamingdiensten zien platenmaatschappijen voor het eerst in jaren hun omzet weer stijgen. Dat geldt niet voor artiesten; die verdienen veel minder aan streams dan aan downloads of de cd’s van weleer. Daar staat tegenover dat het gebruik van illegale kopieën sterk is afgenomen.

Muziekabonnementen bieden voor een tientje per maand toegang tot tientallen miljoenen titels. De muziekdiensten hebben nog iets met elkaar gemeen: ze lijden allemaal verlies. Wat er binnenkomt aan abonnementsgeld, gaat er meteen weer uit aan royalty’s.

Spotify (60 miljoen abonnees) leed vorig jaar 539 miljoen euro verlies. Voor een gezonde bedrijfsvoering zijn meer gebruikers nodig en vriendelijker royaltypercentages. De vraag is: kan Spotify blijven groeien terwijl het moet concurreren met bedrijven die niet per se winst met hun muziekaanbod hoeven te maken? Apple haalt zijn omzet uit de verkoop van hardware, Amazon verkoopt muziek als lokaas voor de online boodschappendienst Prime. Google, eigenaar van YouTube, verdient aan advertenties.

Apple zoekt identiteit

Apple Music telt na tweeënhalf jaar 30 miljoen gebruikers op circa één miljard gebruikers van iPads en iPhones – nog lang niet het groeitempo van Spotify. Apples muziekbaas Jimmy Iovine zoekt naar een onderscheidende identiteit voor zijn muziekdienst. Radiozender Beats of Connect, een sociaal netwerk rondom artiesten, voegt weinig toe. Vandaar dat Apple nu ook video’s aanbiedt en een miljard dollar in eigen tv-series steekt.

Shazam (de software die liedjes herkent) – is Apples grootste overname na Beats (3 miljard dollar). Shazam is ook al onderdeel van digitale assistent Siri. Daarnaast ontwikkelt het bedrijf augmented-realityadvertenties, die als een virtuele laag boven op het beeld van de camera verschijnen.

YouTube

De belangrijkste muziekaanbieder ter wereld is videodienst YouTube. Deze Google-dochter trekt maandelijks 1,5 miljard gebruikers die veel muziekclips kijken met hier en daar een advertentie . Dat levert volgens de platenindustrie extreem weinig op. Er moet 58 uur gekeken worden om 1 dollar te verdienen aan een YouTube-video, becijferde de RIAA, de Amerikaanse brancheorganisatie voor de muziekindustrie.

YouTube biedt in de VS een betaalde variant aan, een combinatie van advertentievrije muziekvideo’s en een abonnement op Google Play (alleen audio). Naar schatting 7 miljoen mensen zijn klant. YouTube werkt aan een nieuwe betaalvariant, een teken dat het bedrijf niet tevreden is met die cijfers.

Spotify voor China

Vergeleken met YouTube slaagt Spotify er beter in gratis gebruikers te upgraden naar een betaald product: van de 140 miljoen gebruikers betalen er 60 miljoen. De Zweedse muziekdienst moest wel één principe loslaten om artiesten niet tegen het zere been te schoppen: de gratis Spotify-versie is minder compleet dan de betaalde en bevat niet al het recente materiaal van de grote sterren.

Tot nu toe blijft Spotify de grote techbedrijven voor in groeitempo. Een verklaring zou kunnen zijn dat (mobiele) providers graag een muziekdienst bij hun abonnement aanbieden – voor hen is het makkelijker samen te werken met een zelfstandige speler als Deezer of Spotify dan met megaconcerns als Apple of Amazon.

De samenwerking met Tencent geeft Spotify armslag in China (waar YouTube verboden is). Daar groeide de muziekomzet in 2016 met 20 procent, dankzij streaming. Tencent bedient 600 miljoen muziekluisteraars, van wie er slechts 15 miljoen betalen. Spotify moet Tencent leren dat conversiepercentage op te schroeven. Het grootste land ter wereld, met 1,4 miljard inwoners, staat qua muziekomzet maar op de twaalfde plaats. Succes in China kan Spotify de schaalgrootte geven om uit de rode cijfers te komen. Tot die tijd liggen de royalty’s als een steen om de nek.

    • Marc Hijink