‘Herindeling luchtruim Lelystad Airport nodig’

Bij de herziening van het luchtruim moet kritisch worden gekeken naar de geluidshinder voor omwonenden, vindt het provinciebestuur.

Foto Robin Utrecht/ANP

Zolang het Nederlandse luchtruim niet opnieuw is ingedeeld, moet de uitbreiding van Lelystad Airport tijdelijk worden stilgelegd. Als volgens de geplande routes wordt gevlogen, leidt dat tot te veel overlast voor omwonenden. Dat schrijven de Gedeputeerde Staten, het dagelijks bestuur van de provincie, dinsdag in een brief.

Bij het bepalen van de aanvliegroutes werd gebruikgemaakt van een milieueffectrapportage (MER). Voor dit onderzoek werden onjuiste gegevens over de verwachte geluidshinder geraadpleegd, zo gaf voormalig staatssecretaris Sharon Dijksma (Infrastructuur en Milieu, PvdA) in oktober toe.

Herindeling

Het provinciebestuur wil dat minister van Infrastructuur Cora van Nieuwenhuizen (VVD) een nieuw proces start voor de herindeling van het luchtruim. De provincie vindt namelijk dat “het proces rondom de aansluitroutes van en naar Lelystad Airport niet zorgvuldig genoeg verloopt”. Het proces “zit vol verrassingen en slechte communicatie”.

Doordat de huidige indeling van het luchtruim is ingericht op Schiphol, moeten vliegtuigen vanuit Lelystad laag vliegen. Aanvankelijk was dat op niet meer dan 1,8 kilometer hoogte over het noordelijk deel van de Veluwe. In september werd deze vertrekroute aangepast na klachten van actiegroepen over het laagvliegen. Zorgen over geluidsoverlast door laagvliegen zijn er nog steeds. Met de nieuwe herindeling wil het provinciebestuur gehoor geven aan een recent uitgebracht bewonersadvies.

Vakantievluchten

In 2019 gaat het vliegveld van Lelystad open voor vliegverkeer naar Europese vakantiebestemmingen, waardoor er op Schiphol meer ruimte ontstaat voor zakelijke vluchten. In 2043 moet de luchthaven 45.000 vluchten verwerken. Lelystad Airport heeft één start- en landingsbaan die moet worden verbreed en verlengd.