Duurzame zuivel Aldi en AH

Supermarkten Supermarktketens Aldi en Albert Heijn willen, in navolging van Jumbo, hun zuivelproducten verduurzamen.

Foto ANP

Albert Heijn en Aldi gaan stappen nemen om hun zuivelproducten van het eigen merk te verduurzamen. Dat hebben beide supermarktketens maandag bekend gemaakt. Beide supermarkten noemen oner meer als biodiversiteit, de herkomst van voer en weidegang van koeien als belangrijke duurzame thema’s.

Albert Heijn gaat hierbij samenwerken met met kaas- en yoghurtmaker Royal A-Ware. Melkveehouders die mee willen doen, kunnen zich melden. Het duurzaamheidsprogramma moet in de komende drie jaar stapsgewijs worden ingevoerd. Aldi gaat „mogelijkheden” voor verduurzaming „onderzoeken” en komt in april volgend jaar met een plan. Aldi verwijst in het persbericht over de verduurzaming naar milieu-organisatie Milieudefensie, dat sinds september actievoert voor verduurzaming van zuivel.

Supermarktketen Jumbo heeft bijna een maand geleden als eerste Nederlandse supermarktketen toegezegd vanaf 2022 alleen duurzame melkproducten te willen verkopen. Voer voor de koeien mag dan uitsluitend nog uit Europa komen. Vanaf 2020 gebruikt Jumbo alleen nog melk van koeien die een minimumperiode per jaar in de wei staan. Milieudefensie noemde dat toen „mooi nieuws voor het milieu en de natuur”. „Duurzame melk spaart het klimaat, grondwater, het grasland en vermindert het mestprobleem.”

Albert Heijn en A-Ware betalen deelnemende melkveehouders per kilo melk 3 cent meer, omdat het produceren ervan duurder zal zijn. De andere supermarkten doen zo’n toezegging niet. Milieudefensie is van mening dat een „eerlijke melkprijs” belangrijk is bij verduurzaming van de zuivelproductie. Ook melkveehoudersvereniging Dutch Dairymen Board liet eerder weten dat duurzamere zuivel alleen met een meerprijs tot stand kan komen.

Correctie (12-12-2017): In een eerdere versie van dit artikel stond dat milieu-organisatie Milieucentraal actievoert voor verduurzaming van zuivel. Dat moet Milieudefensie zijn.