Duitsers denken bij Nederlandse bedrijven aan tulpen, tomaten, vlees en kaas

Onderzoek Duitsers kennen maar weinig Nederlandse bedrijven, blijkt uit onderzoek van de Nederlandse ambassade in Berlijn. Bedrijven die graag zaken willen doen met de oosterburen, doen er goed aan ook in het Duits te communiceren.

‘Frau Antje’ Floor Schothorst maakt reclame voor Nederlandse kaas tijdens de ‘Internationale Grüne Woche’, op het plein voor de Brandenburger Tor in Berlijn. Foto Clemens Bilan/EPA

Hoewel het imago van Nederland in Duitsland uitgesproken goed is en de handelscontacten intensief zijn, kennen Duitsers maar weinig Nederlandse ondernemingen. En als ze die kennen, dan weten ze vaak niet dat het om Nederlandse bedrijven gaat.

Dat blijkt uit een onderzoek dat is uitgevoerd in opdracht van de Nederlandse ambassade in Berlijn. De geringe zichtbaarheid van Nederlandse bedrijven maakt het moeilijk, aldus het onderzoeksrapport, om over te brengen dat Nederland sterk is op innovatieve gebieden als hightech en automation.

Alleen op het terrein van medische technologie heeft Nederland zijn reputatie in Duitsland afgelopen jaren versterkt. Verder associeert men Nederland nog altijd hoofdzakelijk met land- en tuinbouw en veeteelt: tulpen, tomaten, vlees en kaas.

Pragmatisch en informeel

Voor het onderzoek zijn 74 interviews van een uur tot anderhalf uur gevoerd met prominente Duitsers uit bedrijfsleven, wetenschap en politiek. De algemene indruk van Nederlanders is dat ze ongecompliceerd en joviaal zijn, internationaal georiënteerd, pragmatisch, onconventioneel en informeel.

Dat laatste wordt als een aantrekkelijke eigenschap gezien, maar ook als een nadeel. Sommige ondervraagden hebben de indruk dat de ontspannen Nederlanders reguleringen en certificaten, zaken die in Duitsland erg belangrijk zijn, minder serieus nemen. Maar in veel situaties kan de Nederlandse praktische oplossingsgerichtheid, meent men, ook een mooie aanvulling vormen op het Duitse perfectionisme.

Tip: communiceer in het Duits

Hoewel ook voor de Nederlandse wetenschap grote waardering bestaat in Duitsland, ontbreekt het op veel terreinen aan formele samenwerkingsverbanden. Voor Duitsland zijn die belangrijk en met andere landen bestaan die wel op veel gebieden.

Op politiek vlak wordt Nederland gezien als voorbeeld voor de oplossing van actuele maatschappelijke uitdagingen.

Opmerkelijk is verder dat ook Duitse respondenten die goed Engels spreken, zich graag in hun eigen taal over potentiële handelspartners oriënteren. Maar Nederlandse bedrijven die graag zaken doen met Duitsland bieden informatie op hun website vaak alleen in het Nederlands en het Engels aan, en niet in het Duits. Poolse bedrijven doen dat wél en ontlenen daar een voorsprong aan.

    • Juurd Eijsvoogel