mediabereik

Van de kranten bereikt het AD maandelijks de meeste lezers op papier en online

Bijna 9,6 miljoen mensen lezen minstens een keer in de maand – digitaal of op papier – een uitgave van ADR Nieuwsmedia. Dat maakt de bundel van het AD, De Gelderlander, Brabants Dagblad en de andere regionale dagbladen van de Persgroep het grootste mediamerk van Nederland dat online én op papier verschijnt. Daarna volgen de landelijke editie van het AD, De Telegraaf en gratis krant Metro.

Dat staat in het nieuwe onderzoek naar mediabereik van het NOM. Dit Nationaal Onderzoek Multimedia telt voor onder meer uitgevers en adverteerders het bereik en de oplagen in Nederland.

Het is de eerste keer dat het NOM het papieren en digitaal bereik van kranten en tijdschriften combineert. Daaruit komt naar voren dat een gemiddeld ‘nieuwsmerk’ (krant) dat zowel op papier als digitaal verschijnt, een hoger bereik heeft online dan in print. Bij magazines is het precies andersom.

De nieuwe cijfers zijn belangrijk; meer voor redactionele keuzes dan voor adverteerders die steeds meer budgetten verschuiven naar Google en Facebook. Het gecombineerde bereik is van belang bij vragen als: welk medium gun ik het eerste interview met de nieuwe minister? Wie nodig ik uit voor de opening van mijn bedrijf? En wie kies ik als mediapartner van mijn sportbond?