ACM

Strengere controle op misbruik infonummers

Houders van informatienummers maken daar soms misbruik van. Wanneer mensen naar informatienummers bellen kunnen ze – zonder het te weten – veel geld kwijtraken. De Autoriteit Consument en Markt (ACM) gaat daarom vanaf januari strenger optreden tegen misbruik. De strengere regels gelden voor zakelijke informatiediensten (0900), amusement, spelletjes en prijsvragen (0909) en voor erotische diensten (0906). Bellers moeten aan het begin duidelijk te horen krijgen welke partij ze aan de lijn hebben. Ook moet er bij 0900- en 0909-nummers per seconde worden afgerekend, niet per minuut. Als houders van informatienummers zich niet aan de regels houden, kan de ACM het nummer intrekken.

Informatienummers worden vaak ingezet voor dure doorschakeldiensten, die hoog in de zoekresultaten op het internet verschijnen in de speurtocht naar bijvoorbeeld het nummer van de klantenservice van een telecomprovider. Als consumenten via dit nummer naar de betreffende klantenservice bellen, hebben ze vaak niet door dat ze via de doorschakeldienst bellen en daardoor meer geld kwijt zijn. Onlangs waarschuwde de politie Utrecht hier nog voor. Eind september bepaalde de ACM al dat er een strengere aanvraagprocedure komt voor dergelijke nummers om misbruik tegen te gaan. (NRC)