Oud-topman Volkswagen krijgt 7 jaar cel in ‘dieselgate’

Oliver Schmidt is de tweede veroordeelde in het schandaal. Hij was in de VS verantwoordelijk voor milieunormen.

Oliver Schmidt in 2014. Foto EPA

Een Amerikaanse rechtbank heeft woensdag zeven jaar celstraf opgelegd aan oud-topman van Volkswagen Oliver Schmidt voor zijn betrokkenheid bij ‘dieselgate’, het schandaal waarin 600.000 dieselauto’s werden voorzien van software die ervoor zorgde dat bij emissietesten lagere uitstootwaarden werden gemeten dan op de weg. Ook moet Schmidt een boete betalen van 400.000 dollar (339.000 euro). De aanklagers hadden vorige week ook zeven jaar geëist.

De rechter in Detroit noemde de 48-jarige Duitser een sleutelfiguur in de samenzwering, die de fraude gebruikte om te “schitteren” en “hogerop te komen”. Volgens de rechter misleidde Schmidt de autoriteiten door er alles aan te doen de zogenoemde sjoemelsoftware verborgen te houden. Hij zou toezichthouders hebben misleid en documenten hebben vernietigd.

Tweede veroordeelde

In augustus bekende Schmidt schuld in ruil voor strafvermindering. Voor de ten laste gelegde feiten had hij 169 jaar cel kunnen krijgen. Woensdag las Schmidt in de rechtbank een verklaring voor waarin hij zei: “Ik heb slechte keuzes gemaakt en dat spijt me.”

Schmidt leidde van 2012 tot 2015 de productie- en milieutak van Volkswagen in Michigan. Hij was verantwoordelijk voor de afdeling die motoren test, en daarmee voor de integriteit van dat onderdeel bij Volkswagen. In januari werd hij gearresteerd.

Schmidt is de tweede man die is veroordeeld voor het schandaal. In augustus kreeg ingenieur James Liang drie jaar cel. Amerikaanse aanklagers hebben in totaal acht huidige en voormalige Volkwagen-bestuurders aangeklaagd. Zes van hen bevinden zich in Duitsland, buiten het bereik van de Amerikaanse justitie. In Duitsland loopt een strafrechtelijk onderzoek naar onder meer topman Matthias Müller en oud-topman Martin Winterkorn voor marktmanipulatie.

Het schandaal heeft de Duitse automaker wereldwijd al 30 miljard dollar gekost. Zo heeft het bedrijf al meerdere miljardenschikkingen moeten treffen. In totaal reden er naar schatting 11 miljoen auto’s rond met de omstreden software.
Correctie (7 december 2017): In een eerdere versie van dit stuk werd de eerder veroordeelde VW-ingenieur James Liang ‘Robert Liang’ genoemd. Robert is zijn tweede naam.