Luxemerk mag verkoopplek verbieden

Webwinkels

Luxemerken mogen de verkoop van hun producten via websites als Amazon verbieden, oordeelde het Europese hof.

Producent van luxe artikelen als parfums mag verkoop via Amazon verbieden. Foto Getty Images

Mag je de parfum van Burberry, de mascara van Covergirl of het luchtje van Calvin Klein zomaar overal verkopen? Dat is in het kort de vraag waarover het Europese Hof van Justitie zich woensdag uitsprak. De Duitse cosmeticaproducent Coty had een van zijn erkende distributeurs, het eveneens Duitse Parfümerie Akzente, voor de rechter gedaagd omdat die de producten van Coty via websites als Amazon verkocht. Volgens Coty, dat licenties heeft om make-up en parfums van onder meer Covergirl, Burberry en Calvin Klein te maken, deed de verkoop via Amazon af aan het luxe imago van de producten.

Een Duitse rechter legde de zaak voor aan het Europese Hof van Justitie. Woensdag volgde de uitspraak. Daaruit blijkt dat je als distributeur niet zo vrij bent om te kiezen via welk platform je spullen verkoopt. Het Hof oordeelde in lijn met de eis van Coty: producenten van luxegoederen mogen voorwaarden stellen aan wie hun spullen verkoopt, en mogen dus ook de verkoop via een online marktplaats als Amazon of eBay verbieden als het exclusieve imago van het merk daardoor wordt geschaad. Het merk besteedt immers veel aandacht aan het behoud van die luxe uitstraling. Zo maakt Coty gebruik van een zogeheten selectief distributiebeleid: (fysieke) winkels moeten aan verscheidene voorwaarden voldoen, voor de inrichting bijvoorbeeld, voordat zij make-up van Coty mogen aanbieden.

Al jaren woedt er een juridische strijd over de rode zolen van Christian Louboutin. Lees ook: Wie mag de schoen met rode zool maken?

Ook Nike wilde niet op Amazon

Een soortgelijke zaak speelde eerder dit najaar in Amsterdam. Nike, dat ook met een selectief distributiesysteem werkt, daagde een van haar verkopers, het Italiaanse Action Sport, voor de rechter. Dat verkocht de sportspullen van Nike via Amazon. Mag niet zomaar, oordeelde de rechter.

Élke onderneming met een marktaandeel kleiner dan 30 procent heeft het recht beperkingen op te leggen aan de verkoopkanalen, zegt mededingingsrechtadvocaat Martijn van de Hel van Maverick Advocaten. Ongeacht of het luxeproducten verkoopt. Pas vanaf een marktaandeel boven dat percentage, kan dat recht vanuit mededingingsoverwegingen worden ingeperkt. Volgens Van de Hel is de uitspraak van het Europese Hof belangrijk: „Veel producenten van luxegoederen wilden een gemeenschappelijk Europees beleid.”

Nederlandse webwinkel

Naast websites als Amazon en eBay kan ook bol.com te maken krijgen met de uitspraak van het Europese Hof. Het gaat in de uitspraak immers om ‘platforms van derden’, en ook bol.com werkt met wat zij ‘verkooppartners’ noemen. Soms zijn het particulieren, soms tussenbedrijven zoals Parfumloods of Onlinevoordeelshop. In totaal werkt bol.com met 18.000 van zulke verkopers, aldus het bedrijf. Dat is in álle categorieën: van boeken tot kleding en elektronica.

Mooi & gezond

In de categorie waar make-up onder valt (‘mooi & gezond’), gaat het om slechts „enkele tientallen” verkopers, zegt een woordvoerder van bol.com. Veelal doet het bedrijf direct zaken met de producenten zelf. De webwinkel herkent „de wens van leveranciers van luxe beauty-artikelen” om online „aantrekkelijk” gepresenteerd te worden. Daarom heeft het „een aparte parfumerie-omgeving”, zegt zij.

Veel vragen laat het arrest overigens nog onbeantwoord, aldus advocaat Van de Hel. Wanneer precies een product het stempel ‘luxe’ krijgt, bijvoorbeeld. „Daar is nog geen harde definitie van.” En zelfs de duurste producten zijn wel eens afgeprijsd. Of een, zeg, Burberry-parfum met 20 procent korting nog wel een luxe-product is, is dus onduidelijk.