Strengere controle op misbruik infonummers

De nieuwe maatregelen volgen op een stap die in september genomen werd door de ACM om misbruik van informatienummers tegen te gaan.

De toezichthouder gaat vanaf begin volgend jaar controleren of de houders van de uitgegeven nummers zich aan de regels houden. Foto Lex van Lieshout/ANP

Houders van informatienummers maken soms nog steeds misbruik van deze service. Wanneer mensen naar informatienummers bellen kunnen ze – zonder het te weten – veel geld kwijtraken. De Autoriteit Consument en Markt (ACM) gaat daarom vanaf januari strenger optreden tegen misbruik.

De strengere regels gelden voor zakelijke informatiediensten (0900), amusement, spelletjes en prijsvragen (0909) en voor erotische diensten (0906). Bellers moeten aan het begin duidelijk te horen krijgen welke partij ze aan de lijn hebben. Ook moet er bij 0900- en 0909-nummers per seconde worden afgerekend, niet per minuut. Als houders van informatienummers zich niet aan de regels houden, kan de ACM het nummer intrekken.

Doorschakeldiensten

Informatienummers worden vaak ingezet voor dure doorschakeldiensten, die hoog in de zoekresultaten op het internet verschijnen in de speurtocht naar bijvoorbeeld het nummer van de klantenservice van een telecomprovider. Als consumenten via dit nummer naar de betreffende klantenservice bellen, hebben ze vaak niet door dat ze via de doorschakeldienst bellen en daardoor meer geld kwijt zijn. Recentelijk waarschuwde de politie Utrecht hiervoor.

Twitter avatar PolitieUtrecht Politie Utrecht Wij krijgen vragen over het betaalde nummer 0900-0235.Dit is GEEN politienummer! Bel 0900-8844 als u ons iets wil melden of bij spoed 112!!

Eind september bepaalde de ACM al dat er een strengere aanvraagprocedure komt voor dergelijke nummers om misbruik tegen te gaan.