Verlengde baan Maastricht Airport moet Schiphol ontlasten

Op de langere baan kunnen zwaardere vrachtvliegtuigen op de Limburgse luchthaven landen, waardoor het overvolle Schiphol ontlast wordt.

De vertrekhal van Maastricht Aachen Airport. Foto Lex van Lieshout/ANP

Maastricht Aachen Airport (MAA) mag vanaf woensdag de volledige lengte van de start- en landingsbaan in gebruik nemen. Dit schrijft minister van Infrastructuur en Waterstaat Cora van Nieuwenhuizen (VVD) in een brief aan de Tweede Kamer. Op de langere baan kunnen zwaardere vrachtvliegtuigen op de Limburgse luchthaven landen, waardoor het overvolle Schiphol wordt ontlast. Eerder werd maar 2.500 meter van de baan benut, omdat gedacht werd dat inzet van de hele baan voor te veel geluidsoverlast zou zorgen.

Nederland kampt met een gebrek aan capaciteit als het gaat om vrachtvluchten, vooral luchthaven Schiphol is overbezet. Verschillende luchtvaartmaatschappijen kregen hierdoor deze winter geen of minder vertrek- en landingsrechten (zogenoemde slots) toegewezen dan zij hadden gehoopt. Deze maatschappijen zouden vanaf nu kunnen uitwijken naar de lange baan in Maastricht.

Geluidsoverlast

Uit eerdere berekeningen bleek dat de nieuwe baan de geluidsnormen zou overschrijden. Van Nieuwenhuizen schrijft nu dat deze cijfers niet kloppen, vanwege “onvolkomenheden in de invoergegevens”. Uit nieuwe berekeningen blijkt volgens de minister dat de overlast binnen de gestelde marges blijft. Ook zegt zij dat MAA kan profiteren van de inzet van de baan:

“Het maakt immers mogelijk dat vrachtvliegtuigen een grotere non-stop afstand vliegen en meer vracht meenemen, wat de luchthaven aantrekkelijker maakt.”

Russische maatschappij

Het is de tweede keer in korte tijd dat de minister moet ageren op het ruimtegebrek op Schiphol. Vorige maand ontstond een rel toen Rusland een oplossing voor het capaciteitstekort eiste, omdat de Russische luchtvrachtmaatschappij AirBridgeCargo minder start- en landingstijden toegewezen kreeg. Het Russische ministerie van Transport dreigde zelfs het luchtruim te sluiten voor vliegtuigen van KLM.

Hierna vroeg het ministerie KLM en AirBridgeCargo een “zakelijke oplossing” te vinden en zegde KLM toe slots uit te lenen aan de Russen. Het ministerie werd verweten te buigen voor Russische chantage. Van Nieuwenhuizen reageerde niet op dit verwijt, volgens haar was er “snel een oplossing nodig voor een acuut probleem”.

Lees hier ons achtergrondverhaal over de capaciteitsproblemen op Schiphol: ‘Schiphol raakt vrachtvluchten kwijt’

Vrachtmaatschappijen de dupe

Achter de rel schuilt een groter probleem. Vanwege de toegenomen populariteit van Schiphol en de limiet van 500.000 vliegtuigen die de luchthaven jaarlijks mag laten opstijgen en landen, is Schiphol gedwongen de uitgave van slots te beperken. Sinds deze winter worden strenge regels gehanteerd bij de verdeling hiervan, waar vooral vrachtmaatschappijen de dupe van zijn.

Maatschappijen hebben namelijk alleen recht op een eerder bepaald aantal slots, als zij het seizoen daarvoor minstens 80 procent van de aangewezen slots daadwerkelijk gebruikt hebben. Omdat vrachtmaatschappijen minder strakke vluchtlijnen hebben dan passagiersvluchten, laten zij hun slots vaker ongebruikt open.