Recensie

‘Steef’s Operette Uurtje’ is een verrukkelijke eenmansshow

Muziektheater Met ‘Steef’s Operette Uurtje’ bereikt acteur en zanger Steef de Jong een origineel hoogtepunt. Goed nieuws voor de helaas veronachtzaamde muziekvorm.

Kostuums en decor zijn uit karton gefiguurzaagd in Steef’s Operette Uurtje. Foto Jan Sol

De kostuums zijn uit karton gefiguurzaagd én ook de decors: dat mag gerust het stijlkenmerk van acteur en zanger Steef de Jong heten. Zelf noemt hij zijn genre een ‘uitklapfestijn’. Na eerdere voorstellingen als Engelberg Express, een Alpenoperette en Straussvogel bereikt hij met Steef’s Operette Uurtje een origineel hoogtepunt.

Op ingenieuze wijze draagt hij de kartonnen kostuums en klapt ze telkens opzij om een nieuw personage te voorschijn te toveren. Ditmaal zijn het Orpheus en Eurydice die helemaal niet van elkaar houden, althans in de satirische operette-versie die componist Jacques Offenbach in 1858 schreef. In deze opéra feërie, zoals zijn Orphée aux enfers eigenlijk heet, is Eurydice een lichtekooi en Orpheus een fiddelaar. Op even charmante als aanstekelijke wijze neemt De Jong de toeschouwers mee door het Orpheus-verhaal à la Offenbach. Daarbij vertolkt hijzelf alle personages, niet alleen de held en heldin, ook Pluto als god van de onderwereld en oppergod Jupiter. Hij vertaalt de aria’s en evenaart hierin Offenbachs geestige parodie.

In de regie van Ina Veen en met het ontwerp van Nina Vreeken is zijn muzikale uurtje een verrukkelijke eenmansoperette, waarin de ernst van de serieuze opera een stralende tegenkleur krijgt. Vooral De Jongs liefde voor de operette is erg fijn, helaas een veronachtzaamde muziekvorm temidden van de ernstige kunsten. De voorstelling begon deze zomer op de Parade en volgend voorjaar komt De Jong met Orfeo, een drama van karton. Wat een geluk: hij is de redder van de operette.