Ontwerpfout zeesluis IJmuiden kost 100 miljoen euro

Eerder namen BAM en VolkerWessels al een verlies van 38 miljoen euro op de bouw van de grootste zeesluis ter wereld.

De nieuwe zeesluis in aanbouw in september 2016. Foto ANP

De projectkosten voor een zeesluis bij IJmuiden vallen 100 miljoen euro hoger uit. Een deel van de sluis moet opnieuw ontworpen worden om de constructie te versterken. Op de ontwerpfout neemt bouwbedrijf BAM 55 miljoen euro verlies en branchegenoot VolkerWessels 45 miljoen. Dat melden de bedrijven, die in een consortium het project realiseren.

Als gevolg van de tegenvaller moet BAM zijn winstverwachting voor 2017 naar beneden bijstellen. De winst voor belastingen zal nu flink lager uitvallen dan in 2016, meldt het bedrijf. VolkerWessels past zijn winstverwachting niet aan; het blijft bij zijn verwachting dat het operationeel resultaat (EBITDA) en de nettowinst hoger zullen uitvallen dan in 2016.

Eerder zette BAM al 14 miljoen euro extra opzij en VolkerWessels 24 miljoen euro, laten de woordvoerders van de bedrijven weten. Dat het brengt het totale verlies op 138 miljoen euro, 69 miljoen voor ieder van de partners. BAM en VolkerWessels gingen woensdag hard onderuit op de beurs, met terugvallen van respectievelijk 20 en 8 procent rond 11.45 uur.

Zeesluis verouderd

Het herontwerp gaat over twee ‘deurkassen’ waar de schuifdeuren van de sluis in rollen. Met het eerste ontwerp bestond het risico dat deze deurkassen zouden scheuren bij het afzinken. “Daar is in eerste instantie geen rekening mee gehouden”, zegt een woordvoerder van VolkerWessels.

In 2015 wonnen BAM en VolkerWessels samen de aanbesteding voor de bouw van de zeesluis, die in opdracht van Rijkswaterstaat moest worden vernieuwd. De bieding van het consortium was opmerkelijk laag. De bouwers meenden dat ze de sluis voor 350 miljoen euro konden bouwen, 100 miljoen euro goedkoper dan nummer twee. Het pneumatisch afzinken van deurkassen, in plaats van het meer gebruikelijke heien, was juist één van de maatregelen om de kosten te drukken.

De Noordersluis stamt uit 1926, toen de grootste ter wereld, en had honderd jaar mee moeten gaan. De nieuwe zeesluis moet toegang geven tot de haven van Amsterdam aan de steeds groter wordende zeeschepen en zo de economie in de regio stimuleren. De sluis wordt 500 meter lang, 70 meter breed en 18 meter diep en is daarmee opnieuw de grootste ter wereld.

Waarom dachten de bouwers de sluis zo goedkoop te kunnen maken? Lees: Nederland krijgt de grootste zeesluis ter wereld. Weer.

Eind 2019 moest het project worden opgeleverd. De bouwperiode wordt nu verlengd, aldus de bouwbedrijven. Wanneer het project nu klaar is, kan de woordvoerder van VolkerWessels nog niet zeggen: “We bekijken de planning nog en die zullen we in januari in samenspraak met de opdrachtgever, Rijkswaterstaat, finaliseren.”

Moeilijk jaar voor BAM

BAM had het dit jaar al moeilijk. De omzet viel in de eerste drie kwartalen tegen. De totale omzet kwam uit op bijna 4,7 miljard euro, vergeleken met 5,1 miljard euro in de eerste negen maanden van 2016.

In mei moest BAM ook een grote tegenslag verwerken. Toen stortte een deel van een parkeergarage in aanbouw bij Eindhoven Airport in. In september concludeerden onderzoekers dat de instorting een gevolg was van een constructiefout.