Nieuwe app voor chipkaartloos ov-reizen

Reisapp Bij Tranzer zijn verschillende vervoerders - en alle vervoerders op het spoor - aangesloten. Volgens de initiatiefnemer is de app vooral geschikt voor incidentele reiziger en toeristen.

Een reiziger op Den Haag Centraal. Voor de NS mag Tranzer alleen voltariefkaartjes aanbieden. Foto Remko de Waal/ANP

Reizen in het openbaar vervoer kan vanaf donderdag op een nieuwe manier zonder ov-chipkaart. Plannen en betalen van trein, tram en bus gaat via de app Tranzer op de smartphone. Alle vervoerders voor het spoor werken mee, Connexxion ook voor busvervoer. De Rotterdamse vervoerder RET is aangesloten, het Amsterdamse GVB volgt binnenkort. Ook taxivervoer in heel Nederland kan via de app worden geboekt.

Tranzer combineert het aanbod van verschillende vervoersbedrijven. De gebruiker kiest een reis, de app toont de snelste en goedkoopste opties. De hele reis wordt in één keer betaald, ook als er verschillende vervoerders aan te pas komen. Bij betaling via iDEAL rekent Tranzer een ‘service fee’ van 50 eurocent, bij betaling via een creditcard 75 eurocent. Deze toeslag geldt per transactie, niet per reiziger.

Van A naar B

Volgens initiatiefnemer Paul Rooijmans is Tranzer vooral geschikt voor incidentele reizigers en toeristen, die geen ov-chipkaart hebben. „Als je in een vreemde stad aankomt weet je niet welke vervoerder je moet hebben van het vliegveld naar de stad. Dat wil je ook niet weten, je wilt alleen van A naar B. Met de app heb je je vervoer zo geregeld.”

Ook voor Nederlandse reizigers is Tranzer interessant, denkt Rooijmans. „Jaarlijks reizen acht miljoen mensen met het openbaar vervoer. Zes miljoen daarvan reizen ‘infrequent’, dat wil zeggen één keer per maand of minder. Daar mikken we op.” Voor de NS mag Tranzer alleen voltariefkaartjes aanbieden. Volgens een woordvoerder van NS is dat omdat NS dezelfde prijs wil bieden als via kaartautomaat of de NS-app Reisplanner Extra. Ook daar is geen korting mogelijk.

Vervoerders kunnen makkelijk aansluiten bij Tranzer, ze hoeven niets aan te passen. Rooijmans: „Het aansluiten van NS heeft vier uur geduurd. Ons systeem vraagt aan NS wat het kaartje kost. Hun systeem stuurt het kaartje toe, we gebruiken hun barcode. Daarmee opent de gebruiker het stationspoortje. De conducteur hoeft Tranzer niet te kennen, hij of zij haalt alleen de barcode op de telefoon langs de scanner.”

Onder de radar

NS beschouwt Tranzer als een manier om reizen per trein nog eenvoudiger en laagdrempeliger te maken. De woordvoerder: „Voor ons is dit de eerste keer dat reizigers een kaartje kunnen kopen via een app van derden. We willen graag meer betaalopties bieden dan de ov-chipkaart. Die opties zullen steeds meer lopen via de smartphone.”

Deze zomer mislukte de introductie van de OV-chip mobiel, een betalingsapp van Translink, het bedrijf achter de ov-chipkaart. De techniek achter de app bleek ontoereikend, de samenwerking met KPN niet goed.

Tranzer heeft al proef gedraaid op de Valleilijn van Connexxion en in Rotterdam. Rooijmans: „Tot nu toe waren we onder de radar, maar vanaf donderdag zijn we voor een groot deel van het openbaar vervoer in Nederland te gebruiken.” Het streven is om het busvervoer van Arriva en Syntus toe te voegen. Ook de ov-fiets van NS en deelauto’s wil Rooijmans graag laten aansluiten. „Hier gaan we naartoe met het openbaar vervoer: mobility as a service. De vervoerder doet er niet toe, als je maar op je bestemming komt.”

De mobiele telefoon vervangt langzaamaan de portemonnee. Lees ook: Mobiel betalen: Zonder pas, zonder pin. Zonder bank?