BBC gaat nepnieuwsles geven op scholen

De meeste middelbare scholieren kunnen echt nieuws niet onderscheiden van nepnieuws, schrijft de Britse omroep.

Foto Daniel Leal-Olivas/EPA

De BBC gaat op scholen in het Verenigd Koninkrijk les geven over nepnieuws. Journalisten van de Britse publieke omroep bezoeken zo’n duizend middelbare scholen, om de leerlingen uit te leggen hoe je echt nieuws van fake news kunt onderscheiden. Het lesprogramma begint in maart, maakte de BBC woensdag bekend op zijn website.

“We willen met jonge mensen praten en hun het gereedschap bieden dat zij nodig hebben om in te schatten wat echt is en wat nep”, zegt de chef van BBC News, James Harding. Hij vindt het belangrijk dat de leerlingen die vaardigheden al vroeg meekrijgen:

“Het is moeilijk om in te schatten of iets waar is of niet. Maar er zijn signalen, manieren waarop je nepnieuws in je nieuwsfeed kunt herkennen. Wij denken dat dit een vaardigheid is waarmee mensen goede inschattingen kunnen maken van de informatie die ze tot zich nemen. Dat helpt hun bij het nemen van goede levensbeslissingen.”

De BBC schrijft dat het lesprogrammma een uitvloeisel is van een onderzoek dat de omroep heeft gedaan in samenwerking met de University of Salford, in Manchester. De meeste kinderen tussen de negen en veertien jaar weten wat nepnieuws is, bleek uit die studie. Maar veel van de kinderen die deelnamen aan het onderzoek, konden nepberichten niet van echte onderscheiden toen ze die kregen voorgelegd.

Facebook

Facebook lanceerde afgelopen mei ook een Britse campagne tegen nepnieuws. De techreus ging niet langs op scholen, maar plaatste paginagrote advertenties in kranten met tips om verzonnen nieuwsberichten te herkennen.

In andere landen - Nederland, de Verenigde Staten, Frankrijk en Duitsland - kunnen gebruikers Facebook een waarschuwing sturen als zij vermoeden dat een bericht nepnieuws is. Feitencheckers nemen het nieuws dan onder de loep. Als die bevestigen dat het om fake news gaat, komt er een waarschuwing bij de link te staan.

Of lesprogramma’s zoals dat van de BBC effect hebben, is overigens niet zeker. Een onderzoeker van de Nijmeegse Radboud Universiteit bestudeerde vorig jaar de kennis van Nederlandse leerlingen over het nieuws. Wat bleek: middelbare scholieren die mediawijsheidstrainingen hadden gekregen, begrepen het nieuws niet beter dan scholieren die nooit dat soort lessen hadden gevolgd.