Zorgverzekeraars

DNB: onderzoek of ziektekostenpolis ook langer dan één jaar kan duren

De verplichting om jaarlijks een nieuwe ziektekostenpolis af te sluiten is niet ideaal. Onderzocht zou moeten worden of zorgverzekeraars ook de mogelijkheid kunnen krijgen om polissen aan te bieden van twee of meer jaar.

Dat adviseert De Nederlandsche Bank als toezichthouders van de zorgverzekeraars. Jaarlijks hebben verzekerden de mogelijkheid om over te stappen bij hun verplicht af te sluiten ziektekostenpolis. Ruwweg een miljoen mensen doen dat daadwerkelijk, en dat brengt volgens de toezichthouder risico’s in het stelsel met zich mee.

Meerjarenpolissen zouden wat rust in de tent geven, zegt directeur Toezicht Jan Sijbrand van De Nederlandsche Bank (DNB). „Niet iedere keer dat shoppen in december.” Dat past volgens Sijbrand ook beter bij de langdurige relatie die verzekeraars nastreven en zo meer kunnen profiteren van preventie (wat schiet een verzekeraar op met preventie als de ‘gezondere’ klant naar de concurrent overstapt?).

Sijbrand: „Voor je telefoon kun je ook een abonnement voor één jaar of twee jaar afsluiten. En een abonnement van twee jaar is dan wat goedkoper. Dat kan hier ook. Voor de stabiliteit van de zorgverzekeraar is het beter. Je kunt best iets aanbevelen wat nu nog niet in de wet staat.”

De toezichthouder is niet gerust op de vrijwillig af te sluiten aanvullende polissen. Die polissen voor bijvoorbeeld fysiotherapie of tandarts zijn te veel op een abonnement gaan lijken, terwijl verzekeraars er nauwelijks nog aan verdienen.

Sijbrand: „Er bestaat bijvoorbeeld discussie over de vergoeding van fysiotherapie. Iemand die nogal eens last van zijn spieren heeft, gaat goed kijken naar de vergoedingen. Polissen die veel bezoeken vergoeden, trekken daardoor veel van zulke verzekerden aan. Dan is het geen verzekering meer, maar een abonnement geworden. Verzekeraars schieten er niets mee op als je de winstgevendheid ziet.”

DNB-onderzoek pagina E4-5