Alle noten helder in het gehoor, verstaanbaar als ieder woord van een goede Shakespeare-vertolker. Dat is het klankideaal van pianist Hannes Minnaar, een opvatting die hij deelt met violiste Maria Milstein en cellist Gideon den Herder. Als Van Baerle Trio ontfermen ze zich over drie vroege Beethovens. Ze groeien uit tot gesprekken waar je ademloos naar zit te luisteren. Dat komt mede door de moderne vleugel met een nieuw snufje, of eigenlijk een oude techniek. De snaren kruisen elkaar niet, maar liggen parallel, zoals in Beethovens tijd. De toon is minder massief en behoudt te allen tijde zijn helderheid, waardoor het instrument mooi kleurt met de strijkers – altijd een heikel punt bij Pianotrio’s. De oudere en worstelende Beethoven behoorde tot de Romantiek, maar die beweging kaapt vaak ten onrechte ook zijn vroege jaren. Het Van Baerle Trio laat daarentegen juist het bruisende karakter van de jonge componist tot wasdom komen.
N.B. Het kan zijn dat elementen ontbreken aan deze printversie.
Recensie
Nieuw snufje laat jonge Beethoven bruisen
/s3/static.nrc.nl/bvhw/files/2017/12/vanbtrio.jpg)
Een versie van
dit artikel
verscheen ook in
NRC Handelsblad
van 6 december 2017
Een versie van
dit artikel
verscheen ook in
nrc.next
van 6 december 2017