Nederlanders hebben geen interesse in elektrische auto’s

Elektrisch rijden Slechts 18 procent overweegt een elektrische auto aan te schaffen. Voor de doorsnee Nederlander is de auto te duur.

De aanschafprijs van een elektrische auto ligt vaak rond de 35.000 euro, Foto ROBIN VAN LONKHUIJSEN/ANP

Slechts een minderheid van de Nederlanders, 18 procent, overweegt om binnen vijf jaar een elektrische auto aan te schaffen. Dat zegt de ANWB naar aanleiding van de eerste Monitor Elektrisch Rijden, die maandag verscheen.

De ANWB deed voor het eerst onderzoek naar de interesse van consumenten in elektrische auto’s. Zelfs van de Nederlanders die zegt in principe „geïnteresseerd” te zijn in elektrisch rijden, wil de meerderheid (63 procent) de komende vijf jaar geen elektrische auto aanschaffen.

De meest genoemde reden daarvoor is dat consumenten elektrische auto’s te duur vinden. Ook vindt 30 procent van de geïnteresseerden de actieradius van zo’n auto onvoldoende. Marktonderzoeksbureau Blauw hield voor ANWB een enquête onder ruim 2.000 Nederlanders. Volgens ANWB zijn de cijfers representatief.

Op dit moment is nog slechts 1 op de 500 Nederlandse personenauto’s elektrisch. Het overgrote deel van de nieuwe elektrische auto’s (88 procent) wordt gekocht door zakelijke rijders. De aanschafprijs, vaak rond de 35.000 euro, is voor de doorsnee consument te hoog.

Dat moet in twaalf jaar radicaal veranderen, want in het regeerakkoord staat het „streven” dat alle nieuwe auto’s in 2030 ‘emissieloos’ zijn. Het meest voor de hand ligt dat dat elektrische auto’s zijn. „We hopen dat veel meer mensen geïnteresseerd raken, want we hebben voor 2030 nog wel wat te doen”, aldus een ANWB-woordvoerder.

Elektrische rijders betalen geen wegenbelasting, en de stroom is veel goedkoper dan benzine. Toch is een nieuwe elektrische auto voor een particulier duurder in gebruik dan een vergelijkbare benzine-auto, berekende de ANWB. Het scheelt ongeveer 10 procent, voor iemand die jaarlijks 15.000 kilometer rijdt in een auto van middenklasse-formaat. „Dat komt vooral door de hoge afschrijving”, zegt auto-expert Paul Engel van de ANWB. „Voor kopers van gebruikte auto’s is dat fijn, maar er is nog nauwelijks aanbod van tweedehands elektrische auto’s.”

De RAI Vereniging, de branchevereniging van auto-importeurs, verwacht in 2018 een verdubbeling van de verkoop van nieuwe elektrische auto’s naar circa 15.000 stuks. Dat schatten importeurs in.

De modellen die voor 2018 in de pijplijn zitten, hebben echter geen opvallend ruimere actieradius dan de huidige: nog altijd 300 à 500 kilometer, volgens fabrieksopgave (en in de praktijk 10 à 40 procent minder). Vanaf 2019 groeit het aanbod van elektrische auto’s sterker, met name van Duitse fabrikanten.