Hoe kun je ‘groeien als professional’?

Het valt Japke-d. Bouma op dat er steeds meer ‘professionals’ komen. Wie zijn het? En waarom?

Illustratie Tomas Schats

Het kan natuurlijk aan mij liggen, maar ik krijg de indruk dat er steeds meer ‘professionals’ komen in de wereld. Ik word er in ieder geval mee doodgegooid op LinkedIn, in vacatures en op de managementblogs.

Zo zijn er ‘communicatie professionals’, ‘IT professionals’, ‘virtueel professionals’, ‘bouw professionals’, ‘finance professionals’, ‘marketing professionals’, ‘content professionals’ en is er bijvoorbeeld een Vereniging voor Professionele Frituurders.

LinkedIn heeft zelfs een „simpel stappenplan” onder de titel ‘hoe word je een professional’, ‘om jouw LinkedIn skills’ (ook weer met een spatie) ‘naar een hoger niveau te tillen’.

Gelukkig heeft „trainingsinstituut” De Baak „programma’s” waarin deelnemers ‘Groeien als mens en als professional’ (een mens en een professional zijn blijkbaar twee verschillende dingen) en mocht ik „trainer” Martin Groenhuis vragen wat het allemaal betekent.

Nou, eindelijk: wat is een professional?

„Bij de Baak onderscheiden we ‘leiders’, ‘ondernemers’ en ‘professionals’.”

Leiders en ondernemers zijn geen professionals?

„Dat kan wel, maar die zitten als leidinggevende en ondernemer niet in de rol van professional. Professionals zijn mensen die gedreven worden door de inhoud van het vak dat ze uitvoeren, meer dan dat ze gedreven worden door geld en ambitie. Het is een bijzonder menstype.”

Leiders en ondernemers hebben toch ook een vak?

„Zeker. Maar die noemen wij dus geen professionals.”

Hoe noem je iemand die geen professional is?

„Bijvoorbeeld functionaris. Of medewerker, of manager. Maar ik moet wel zeggen, en daar heb je natuurlijk een punt, dat de term ‘professional’ aan inflatie onderhevig is. Eigenlijk is de professional de nieuwe manager. Manager was vroeger statusverhogend, dat is nu echt niet meer zo.”

Ben ik een professional?

„Ik neem aan dat je je journalistieke vak serieus neemt, dat je je committeert aan bepaalde do’s en don’ts in dat vak en dat je ook vindt dat je daarop aanspreekbaar bent. Dus ja, ik neem aan dat je het bent.”

Ben je meteen als je begint in je vak een professional?

„Dan ben je een young professional.”

Ja, volgens uw definitie is iedereen dus zo’n beetje een professional.

„Als je de ambitie voelt om een bepaald vak onder de knie te krijgen, ben je een professional, ook als je nog niet meteen het meesterschap beheerst.”

Je hoeft dus niet goed te zijn in je vak om een professional te zijn.

„Klopt. Maar je moet jezelf wel willen verbeteren.”

Wat is ‘groeien als professional’?

„Ja, dat is een vrij open definitie. We zijn namelijk geen vakinhoudelijke opleiding, met een diploma. Groeien wordt door iedereen die bij ons komt dus zelf gedefinieerd. Mensen hebben hun eigen meetlat of ze ook echt gegroeid zijn.”

Jullie claimen dat je groeit als je jullie opleiding volgt, maar het is vervolgens niet te meten of dat ook echt gebeurd is?

„We hebben wel verstand van groeien, dat heeft overigens geen wetenschappelijke basis, het is geen harde wetenschap, maar we horen wel van deelnemers dat ze het zo ervaren hebben.”

Kan je ook ongewenst groeien als professional? Zoals ongewenste haargroei?

„Sterker nog, dat gebeurt dus heel veel. Mensen kunnen soms jaren dingen doen die ze eigenlijk helemaal niet leuk vinden en daar steeds beter in worden; steeds dezelfde klussen, steeds meer complimenten en de klanten zijn tevreden, maar zelf zijn ze ongelukkig. Uiteindelijk knappen ze daar op af.”

Ik ben zelf vooral als mens nogal ongewenst doorgegroeid. Ik ben 1.84 meter.

„Haha ja, dat is weer iets anders dan wat wij onder ‘groeien als mens’ verstaan.”

Wat is volgens jullie ‘groeien als mens’?

„Dat je dicht bij jezelf blijft, ja ik weet dat jij dat een jeukuitdrukking vindt, maar dat is wel wat wij eronder verstaan. Wij geloven dat professionele groei alleen zin heeft en gelukkiger maakt als die in het verlengde ontstaat van wat voor mens je bent en je wilt zijn. Dat je trouw blijft aan het talent dat je zelf in huis hebt. Dat je je leven vormgeeft naar je eigen waarden. Dat is wat we onze deelnemers leren in onze training.”

Als je dat allemaal bij jullie geleerd hebt moet je terug op je werk nog je cynische collega’s ontwijken die daar weer een mening over hebben.

„Haha ja. En wat dacht je van de mensen thuis? We besteden dan ook niet voor niets aandacht aan hoe je het geleerde in de praktijk brengt. Hoe je dat eerste gesprek bij de koffieautomaat voert. Hoe je het uitlegt aan je partner. Als mensen er niet in slagen uit te leggen wat ze geleerd hebben, zijn ze niet naar de Baak geweest.”

Japke-d. Bouma onderzoekt het nut van kantoorjargon. Ook een onnavolgbare training of nieuwe managementmode voorbij zien komen? Tip @Japked op Twitter