Groningen Airport voegt verbindingen met München en Brussel toe

De luchthaven probeert door rechtstreekse verbindingen met grote luchthavens het bestaansrecht te vergroten. Daarover woedt al jaren een politiek debat.

De aankomst van de eerste vlucht van Arkefly uit Antalya op vliegveld Airport Eelde in 2014. Foto Remko de Waal/ANP

Groningen Airport Eelde krijgt vanaf eind maart 2018 rechtstreekse verbindingen met München en Brussel. Via deze twee luchthavens zijn meer dan honderd bestemmingen elders in de wereld eenvoudig bereikbaar. Tot nu toe zijn er vanaf Eelde dagelijkse vluchten naar Londen en Kopenhagen. De rechtstreekse bestemming Gdansk van Wizz Air verdwijnt volgend jaar. In de zomer vliegen Transavia en Corendon naar vakantiebestemmingen rond de Middellandse Zee.

De vluchten naar München en Brussel (Zaventem) worden uitgevoerd door Nordica, een maatschappij uit Estland, in samenwerking met LOT Polish Airlines. Zij stationeren een toestel in Groningen. Wie vanaf München, Brussel of Kopenhagen verder wil vliegen, doet dat met Scandinavian Airlines, Lufthansa, Brussels Airlines of een andere maatschappij die aangesloten is bij Star Alliance, een wereldwijd samenwerkingsverband van luchtvaartmaatschappijen. Hun vluchtschema’s zijn op elkaar afgestemd, waardoor overstaptijden minimaal zijn.

München is na Frankfurt de drukste luchthaven van Duitsland. Transavia vestigde er in het voorjaar van 2016 een basis, met permanent aanwezige vliegtuigen en bemanning. Omdat de concurrentie met Lufthansa te hevig is, stopt Transavia met de basis. Brussel is met een bus verbonden met het vliegveld van Charleroi, waar veel vluchten van budgetmaatschappij Ryanair vertrekken.

Groningen Airport Eelde probeert door de verbindingen met hub-luchthavens het bestaansrecht te vergroten. Al jaren is er een politieke discussie over de financiële haalbaarheid en wenselijkheid van de luchthaven.

Geen bewonersverzet

Voor de komende tien jaar heeft Eelde 46 miljoen euro nodig om verder te kunnen groeien. Het geld is nodig voor verbetering van de brandweervoorziening, de passagiersterminal, de beveiliging en de marketing voor nieuwe bestemmingen. De investering moet leiden tot 200.000 extra reizigers, een verdubbeling van het huidige aantal passagiers per jaar.

Vier van de vijf aandeelhouders, de provincies Groningen en Drenthe en de gemeenten Assen en Tynaarlo, zijn bereid te investeren in Eelde. Ook het bedrijfsleven zou willen bijdragen. De vijfde aandeelhouder, de gemeente Groningen, wil echter slechts zes in plaats van de gevraagde twaalf miljoen euro investeren. Groningen wil ook het belang van 26 procent verkopen. Op 20 december beslist de gemeenteraad over dit voorstel van het college van B en W.

Van breed bewonersverzet tegen de ambities van Eelde, zoals bij de uitbreidingsplannen voor Lelystad Airport, is in het noorden vooralsnog geen sprake. Bewoners van Groningen, Drenthe en Friesland lijken een vliegveld om de hoek te verwelkomen, en zich (nog) niet te druk te maken over een mogelijke toename van geluidsoverlast en milieuschade.

Het regionale vliegveld probeert ook op andere manieren relevant te zijn. In oktober werd bekend dat Eelde als eerste Europese vliegveld gaat experimenteren met drones in combinatie met regulier luchtverkeer.