Ed Sheeran meest beluisterd op Spotify in 2017

Na Ed Sheeran wordt de Nederlandse jaarlijst van de online muziekdienst gedomineerd door nederrappers als Lil Kleine, Boef en Ronnie Flex.

De song ‘Shape of You’ van Ed Sheeran is het best beluisterde liedje op Spotify ooit, met 1,4 miljard streams. Hier speelt hij op het Jingle Ball in Inglewood (Californië) op 1 december. AP/ John Salangsang

De Britse singer-songwriter Ed Sheeran is dit jaar in Nederland de meest beluisterde artiest op Spotify, met 6,3 miljard streams. Het meest beluisterde liedje op de online muziekdienst is zijn ‘Shape of You’, dat met 1,4 miljard streams ook de meest beluisterde track ooit is. Sheerans album Divide werd 3,1 miljard keer beluisterd.

Na Sheeran wordt de Nederlandse top-10 gedomineerd door Nederlandstalige hiphop. Op twee staat Lil’ Kleine. Verder in de top-10 de rappers Boef, Ronnie Flex en Sevn Alias. In Nederland zijn na ‘Shape of You’ de populairste nummers ‘Krantenwijk’ van Lil’ Kleine en Boef (40 miljoen keer beluisterd) en ‘Energie’ van Ronnie Flex (37 miljoen streams). Vorig jaar was Drake wereldwijd de best beluisterde artiest, en Broederliefde in Nederland.

Ook internationaal is hiphop voor het derde jaar op rij het meest populaire genre op Spotify. Dat terwijl het genre niet veel op de radio is te horen. Volgens kenner Saul van Stapele, creatief directeur van de hiphopconferentie ADE Beats en NRC-medewerker, is hiphop al jaren erg populair, maar viel dat nooit zo op omdat de ‘gatekeepers’ van de traditionele media (radio, tv, kranten en bladen) andere keuzes maakten, en populariteit werd afgemeten aan verkoop en airplay (hoe vaak gedraaid op de radio). Via streamingdiensten als Spotify en YouTube kunnen luisteraars zelf kiezen wat ze beluisteren. Van Stapele: „Jarenlang dachten we dat rockmuziek de dominante stroming was, maar nu streaming bepalend is, blijkt dat op dit moment hiphop te zijn.”

Na Ed Sheeran zijn de rappers Lil Kleine en Boef de populairste artiesten op Spotify in Nederland. Hier krijgen ze de Xite Award voor hun track ‘Krantenwijk’, op 23 november in Melkweg, Amsterdam. ANP/ JEROEN JUMELET

Spotify is in tien jaar tijd bepalend geworden in de muziekindustrie. De muziekdienst uit Zweden heeft 140 miljoen abonnees, waarvan 50 miljoen betalend, en een jaaromzet van 2,9 miljard euro. Het bedrijf maakt ondanks de snelle groei al jaren verlies. Vorig jaar was dat 349 miljoen euro.

Vrouwen en Latin

Opvallend is het vrijwel ontbreken van vrouwen in de toplijsten. Wereldwijd is de meest beluisterde vrouwelijke artiest Rihanna (voor de derde keer op rij), gevolgd door Taylor Swift, Selena Gomez, Ariana Grande en Sia.

Verder constateert Spotify een opmars van Latino-muziek wereldwijd. Op de tweede en derde plaats in de internationale top-10 staan twee versies van ‘Despacito’ van Luis Fonsi en Daddy Yankee, opgeteld 1,7 miljard streams. De invloed van Latino-genres is ook te horen in de mainstream popmuziek. Spotify zet bewust in op Latinomuziek, om abonnees te winnen onder de Amerikaanse Latino’s en in Latijns-Amerika.

Meest beluisterde songs in Nederland:

Speellijsten en video

Helemaal zonder gatekeepers is Spotify ook niet. De door eigen curatoren samengestelde speellijsten bepalen steeds meer wat de abonnees luisteren. Met als grootste RapCaviar (8,4 miljoen volgers), ¡VivaLatino! (6,7 miljoen), en Rock This (4 miljoen). Spotify wil die lijsten graag neerzetten als aparte merken, met een eigen aanhang, en gebruikt ze voor het testen van nieuwe snufjes.

Zo kregen RapCaviar en ¡VivaLatino! videoclips erbij (nog niet in deze regio). Spotify probeert al twee jaar video toe te voegen aan de luisterdienst. Tot nu toe sloeg dat nog niet zo aan: abonnees gebruiken de dienst liever om te luisteren terwijl ze iets anders doen. Video vereist een actievere houding. Bovendien, YouTube (1,3 miljard gebruikers) is een erg grote concurrent.

Nu onderneemt Spotify een nieuwe, ambitieuze poging om video te lanceren. Sinds vrijdag staat wereldwijd op Spotify de mini-documentaire U2 in America, van muziekjournalist Jessica Hopper; over de culturele relatie tussen de Ierse rockband en de VS. De manier waarop de documentaire wordt gepresenteerd is wat dubbelhartig: in vijf stukjes geknipt en vermengd met U2-liedjes in de luisterlijst This is: U2.