Dit wordt een kant- en klare Kerst (volgens de Allerhande)

Wat eten we? “Van handmade naar handtouched” is het credo. En de Allerhande promoveert groenten tot hoofdrolspeler.

Het covermodel van het decembernummer van Allerhande van Albert Heijn is een kerstkrans van meringue met bramen en besjes. De foto zal de kerstkrans in één klap populair maken. De supermarktgigant voorspelt dat het 420 calorieën en dertien ingrediënten bevattende dessert het meest gegeten kerstgerecht van Nederland wordt.

Dat is onmogelijk te bewijzen, maar grote kans dat Albert Heijn gelijk krijgt: Allerhande staat met een maandelijkse oplage van twee miljoen (en rond Kerst worden er tweehonderdduizend extra exemplaren gedrukt) op eenzame hoogte in de categorie kookbladen. Het blad van Jumbo volgt met een oplage van 1,1 miljoen. Ter vergelijking: het grootste betaalde kookblad is Delicious, met een oplage van 38.000 exemplaren.

Het gerecht op de Allerhande-kersteditie, die woensdag verschijnt, moet iedereen aanspreken. Daarom staat er voor het vierde jaar op rij een dessert op (de voorgaande jaren ging de eer naar een brownietaart, een tiramisutaart en een ambachtelijke Viennetta-variant). „Door zoet worden je smaakpapillen instant geactiveerd”, zegt Allerhande-hoofdredacteur Rutger Anema. Ze hebben wel eens over een cover-kalkoen nagedacht, zegt hij, maar daarmee sluit je de vegetariërs uit.

De bedoeling is juist dat zoveel mogelijk Albert Heijn-klanten een gerecht uit de veredelde reclamefolder gaan maken – en hun winkelwagen bij Albert Heijn zo vol mogelijk gooien. In de week voor Kerst draait de supermarkt een kwart meer omzet dan in een reguliere week. Het assortiment beweegt met Allerhande mee; zo liggen er deze maand mini-ananassen in de schappen voor de tropisch fruit-variant van de cover-kerstkrans.

De kersteditie is dik: 199 pagina’s. Hij staat vol advertenties van A-merken die bij Albert Heijn te koop zijn (zo’n 75 pagina’s) en met advertenties voor de kerstlijn van het AH-huismerk (wel verstopt in mooie foto’s). Om relevant te blijven moet Allerhande de overige pagina’s elk jaar met nieuwe recepten vullen. Anema zegt dat kant-en-klare verspakketten dit jaar een trend zijn, óók met Kerst („Van handmade naar handtouched”). Om ‘lust-ik-nietjes’ te voorkomen kun je maaltijdcomponenten los op tafel zetten, aldus Albert Heijn. Allerhande promoveert groenten deze kerst tot hoofdrolspeler – nog een trend. In Allerhande staan recepten voor een ‘rode koolsteak’ en ‘biet wellington’. Al zijn er ook recepten voor kalkoen en rib-eye. Want voor een vleesvrije Kerst is Nederland nog niet klaar (Twee jaar geleden lanceerde de supermarkt nog een ‘winterbarbecue’ in het assortiment).

Om zo veel mogelijk Nederlanders uit de Allerhande te laten koken is meer nodig, moet Albert Heijn hebben gedacht. De supermarkt stelde een lange lijst met „kleinere” kersttrends op, die terugkomen in de tips en recepten. De aardappel „fungeert als held”, „soep is de ster”, „dips van groenten zijn hip”, als er een ei in het gerecht past moet je dat zeker toevoegen. Pinda’s mogen niet meer („zó 1986”) maar ‘spicy nootjes’ wel. Vlees is uit de mode maar „miniatuur hamburgers” zijn gewild als „mini- appetizer”. Wie het echt niet meer weet, laat de gasten kerstkoekjes meenemen. „ Alle koekjes op tafel zorgt voor een kleine cookie crave. Het is in ieder geval fotogeniek voor op Instagram.” Met zo veel kersttrends kan iedere lezer straks iets maken en denken: goh, wat ben ik lekker trendy bezig.