Recensie

Hartstocht wil niet vonken in La Bohème van DNO

Opera

In de hernomen enscenering van Benedict Andrews zorgt een jonge zangerscast voor uitstekende vocale prestaties. Het acteerwerk overtuigt een stuk minder.

Rodolfo, de berooide dichter uit Puccini’s La Bohème, is niet bepaald een veelschrijver. Liever gaat hij met zijn kunstenaarsvrienden aan de zwier in het Parijse Quatier Latin. Ondertussen wordt hij stapelverliefd op Mimì, het doddige naaistertje dat vier aktes later bezwijkt aan de tering in een tochtig zolderappartement.

Ware liefde, boezemvriendschap en een hartverscheurende sterfscène. La Bohème geldt al zo’n honderdtwintig jaar als een onweerstaanbare tranentrekker. Het geheim: een virtuoze mix van romantiek, realisme en sentimentaliteit van de lichtste soort.

Regisseur Benedict Andrews voelt dat haarfijn aan. In zijn hernomen enscenering (ook in 2014 te zien in Amsterdam) houdt hij zich verre van conceptuele poespas. Wél mikt hij op een eigentijdse toets die Puccini’s personages ook anno 2017 meteen invoelbaar maakt. Je zou ze zomaar tegen het lijf kunnen lopen op een artistiekerig studentenfeest; de muzikant Schaunard, de schilder Marcello en de filosoof Colline die in hun witgekalkte antikraakappartement rondscharrelen in vlotte leren jacks, hippe bontjassen en blitse zonnebrillen (fles slobberwijn onder handbereik).

Overwegend nieuw is de jonge zangerscast. Sopraan Eleonora Buratto (Mimì) en tenor Sergey Romanovsky (Rodolfo) raken al hun noten moeiteloos, maar overtuigen theatraal een stuk minder. Een gemiste kans, want daardoor wil hun liefde nergens echt vonken en hapert het hart van de opera jammerlijk. Die indruk wordt nog eens versterkt door de uitstekende zang- én acteerprestaties van Mattia Olivieri (Marcello) en Olga Kulchynska (Musetta) die als extravert kibbelkoppel wél van de bühne spatten.

De jonge dirigent Andrea Battistoni (liefhebber van melodramatische gestiek) jaagt een gezonde dosis testosteron door Puccini’s partituur en stemt diens noten feilloos af op drama en handeling.