Talpa verkoopt belang in TMG aan Mediahuis

Talpa verkoopt zijn belang in de Telegraaf Media Groep (TMG) aan Mediahuis. Daarmee komt een eind aan een slepende overnamestrijd tussen het bedrijf van John de Mol en de Belgische uitgever die eigenaar is van onder meer NRC. Onderdeel van de deal is dat TMG haar aandelen in de radiotak van Talpa verkoopt aan De Mol, zo hebben de drie bedrijven vrijdagavond bekendgemaakt. De weg is nu vrij voor Mediahuis om TMG van de beurs te halen.

Mediahuis betaalt Talpa voor de resterende 29,2 procent van TMG circa 81 miljoen euro. De prijs per aandeel (6 euro) is gelijk aan de prijs waarmee Mediahuis in april al een meerderheidsbelang in TMG verwierf. Talpa bood 6,50 euro per aandeel, maar kreeg niet genoeg aandeelhouders mee om zijn bod door te zetten.

De deal over Talpa Radio, waar onder meer Radio 538, Sky en Radio Veronica onder vallen, levert TMG een boekwinst van 8 miljoen euro op. Talpa noemt geen overnameprijs, maar het belang in Talpa Radio stond begin dit jaar voor 47 miljoen in de boeken bij TMG.

Vorige week presenteerde De Mol de toekomstplannen voor zijn mediabedrijf. Hij kondigde aan alle merken onder één dak te brengen: Talpa Networks. Door zijn radiostations, tv-zenders SBS6, Net5 en Veronica) en websites te bundelen, hoopt hij adverteerders een aantrekkelijkere, crossmediale deal te kunnen voorleggen. Gedrukte media spelen in zijn plannen een beperkte rol. (NRC)