Talpa verkoopt aandelen TMG, koopt Talpa Radio

John de Mol en Mediahuis waren in een bittere strijd verwikkeld over het bedrijf achter De Telegraaf.

Archiefbeeld. Foto Remko de Waal/ANP

Talpa verkoopt zijn belang in de Telegraaf Media Groep (TMG) aan Mediahuis. Daarmee komt een eind aan een slepende overnamestrijd tussen het bedrijf van John de Mol en de Belgische uitgever die eigenaar is van onder meer NRC. Onderdeel van de deal is dat TMG haar aandelen in de radiotak van Talpa verkoopt aan De Mol, hebben de drie bedrijven vrijdagavond bekendgemaakt. De weg is nu vrij voor Mediahuis om TMG van de beurs te halen.

Mediahuis betaalt Talpa voor de resterende 29,2 procent van TMG ongeveer 81 miljoen euro. Daarmee is de prijs per aandeel (6 euro) gelijk aan de prijs die Mediahuis in april heeft neergeteld voor de overname. De Mol bood eerder 6,50 per aandeel voor TMG, maar kreeg niet genoeg aandeelhouders achter zich om het bod door te zetten.

Talpa Radio

De deal over Talpa Radio, waar onder meer Radio 538, Sky en Radio Veronica onder vallen, en de verkoop van de TMG-aandelen, zijn volgens de bedrijven “onlosmakelijk met elkaar verbonden”. De verkoop van de radio-tak zou TMG een boekwinst van 8 miljoen euro opleveren. Wat Talpa precies betaald heeft is niet duidelijk, maar het belang in Talpa Radio stond begin dit jaar voor 47 miljoen in de boeken van TMG.

Vorige week presenteerde John de Mol de toekomstplannen voor zijn mediabedrijf. Hij kondigde aan alle merken onder te brengen onder één dak: Talpa Networks. Door zijn radiostations, televisiezenders (waaronder SBS6, Net5 en Veronica) en online projecten te bundelen, hoopt hij adverteerders een aantrekkelijkere, crossmediale deal te kunnen voorleggen. Printmedia, waar TMG van oudsher sterk in is, spelen in die plannen een relatief kleine rol.

In augustus gaf De Mol zijn verlies toe in de overnamestrijd om TMG. Het lukte hem, ondanks een hoger bod dan dat van Mediahuis, niet om een meerderheidsbelang te verwerven.