‘De efficiëntie ligt ’s nachts toch iets lager’

Nachtwerkers, een fotorubriek door Lars van den Brink Wie werken er ’s nachts? Marten Hamstra controleert terminal-processen in de Eemshaven. „Ons bedrijf draait 24 uur per dag.” 

Foto Lars van den Brink

Het verschil tussen dag en nacht, daar doen ze niet aan bij Orange Blue Terminals (OBT) in de Groningse Eemshaven. De kosten van zeeschepen zijn zo hoog dat er boetes op staan als een schip moet wachten om te laden of lossen. „Daarom rouleren onze ploegen 24 uur per dag”, vertelt mede-directeur Marten Hamstra (43).

De mens is niet gemaakt om ’s nachts te leven, dat merkt Hamstra wel. „De efficiëntie ligt toch iets lager. Een uitdaging, want ons werk steekt nauw.” OBT helpt bedrijven die projecten op zee bouwen, zoals een windmolenpark, bij het verzamelen en opslaan van de onderdelen. Ook monteren ze die vaak tot een geheel.

De ploegen werken zowel met gigantisch grote, zware onderdelen als met kleine, kwetsbare. Hamstra: „Veel mensen realiseren het zich niet, maar een windmolen zit vol IT. Sensoren die bijvoorbeeld registreren hoe snel de wieken draaien.”

Als mede-directeur controleert hij of alle procedures bij OBT goed worden opgevolgd. Dat kan ook ’s avonds of ’s nachts zijn. „Zeker als we een nieuwe handeling uitvoeren, wil ik met het contract in de hand kijken of alles goed verloopt.”

Nachtwerk verstoort zijn ritme. „Ik ben een slechte slaper. Voordeel is wel dat ik ‘s nachts niet snel wordt gestoord door mensen of telefoontjes. Lekker rustig.”