Reddingsactie vermiste onderzeeër gestaakt

De zoektocht naar de ARA San Juan gaat door, maar de Argentijnse marine heeft de hoop opgegeven dat de 44 bemanningsleden nog leven.

Marinewoordvoerder Enrique Balbi tijdens een persconferentie donderdag. Foto Esteban Felix/AP

De Argentijnse marine heeft officieel de hoop opgegeven dat de 44 bemanningsleden van de onlangs verdwenen onderzeeboot ARA San Juan nog leven. De internationale reddingsactie is daarom gestaakt. De zoektocht naar het vermiste vaartuig gaat wel door, schrijft de marine in een verklaring donderdag.

Inmiddels is al meer dan vijftien dagen geen contact geweest met de onderzeeboot nadat deze op de zuidelijke Atlantische Oceaan verdween. Marinewoordvoerder Enrique Balbi zegt volgens Reuters dat de reddingsactie “twee keer zo lang heeft geduurd als gebruikelijk”. Als de onderzeeboot nog intact is en op de bodem van de oceaan ligt, had de bemanning maximaal zeven tot tien dagen aan zuurstof en kunnen ze daardoor niet meer in leven zijn.

In totaal werkten er 28 schepen, negen vliegtuigen en vierduizend mensen mee aan de reddingsactie. Balbi: “Ondanks onze grote inspanningen, is het ons niet gelukt om de onderzeeboot te vinden”. Volgens de marine is in totaal 557.000 vierkante zeemijl visueel afgezocht, en meer dan een miljoen vierkante zeemijl met een radar gescand.

Water in de luchttoevoer

Duidelijk is nu dat de San Juan kort voor de verdwijning elektrische problemen had. De kapitein legde op 15 november contact met het vasteland omdat in de zogeheten snuiver water was gelopen. Deze wordt gebruikt voor luchttoevoer wanneer de onderzeeboot onder water vaart. Door het lek ontstond kortsluiting in een van de accu’s.

De kapitein liet later via satelliettelefoon weten dat het probleem was opgelost. Enkele uren later werd een explosie waargenomen in de buurt van de plek waarvandaan de San Juan voor het laatst contact had gelegd. De eerste dagen na de verdwijning zei de marine nog dat er mogelijk alleen sprake was van een communicatieprobleem. De afspraak is dan dat een onderzeeboot in zo’n geval naar de oppervlakte komt.

De San Juan is in de jaren tachtig gebouwd in Duitsland. De onderzeeboot heeft een diesel-elektrische aandrijving en had in 2014 nog een grote opknapbeurt gekregen. Volgens de marine was het vaartuig kort voor vertrek nog geïnspecteerd. Familie van de vermiste bemanning had geklaagd dat het onderhoud van de San Juan achterstallig zou zijn.