Advies aan minister: stel opening Lelystad Airport uit

Rapport Een groep van bewoners, door minister Van Nieuwenhuizen om advies gevraagd, vindt dat er veel fouten zijn gemaakt bij het besluit om Lelystad Airport uit te breiden.

Op zaterdag 11 november 2017 demonstreerden bewoners tegen de uitbreiding van Lelystad Airport. Foto Remco Koers

De opening van Lelystad Airport, gepland voor april 2019, moet worden uitgesteld. Eerst moet het Nederlandse luchtruim opnieuw worden ingedeeld. Ook moet de overheid een duidelijke visie ontwikkelen op de positie van luchtvaart.

Dat adviseert een delegatie van twaalf bewoners uit vijf provincies aan minister Cora van Nieuwenhuizen (Infrastructuur en Waterstaat, VVD). Het advies, met een rapport van 72 pagina’s, is vrijdag aangeboden aan de minister. Bij de presentatie zei Van Nieuwenhuizen dat opening in april 2019 volgens haar nog steeds haalbaar is.

Minister kan zo lang niet wachten

De uitbreiding van Lelystad Airport is naar eigen zeggen een ‘buikpijndossier’ voor Van Nieuwenhuizen. Het maatschappelijke verzet breidt uit, het politieke draagvlak neemt af. In een poging het verloren vertrouwen te herstellen, vroeg de minister een afvaardiging van bewoners om haar te adviseren over Lelystad Airport. Omdat het advies door het ministerie is geïnitieerd, ligt negeren niet voor de hand.

Toch nam Van Nieuwenhuizen meteen al afstand van een belangrijke aanbeveling. Volgens haar is het mogelijk om vanaf nu tegelijk het versplinterde luchtvaartbeleid te hervormen én het luchtruim opnieuw in te delen. De bewoners willen eerst het bestuur herzien, dan het luchtruim. Pas daarna kan het vliegveld open. Van Nieuwenhuizen: „Zolang kunnen we niet wachten.” Als de commissie die de milieu effect rapportage over Lelystad beoordeelt in februari met een positief oordeel komt, kan het vliegveld in april 2019 open, verwacht de minister.

Onvoldoende betrokken

Lelystad Airport, eigendom van de Schiphol Groep, moet vanaf 1 april 2019 vakantieverkeer gaan overnemen van Schiphol. De bewonersdelegatie constateert dat er veel fouten zijn gemaakt in de besluitvorming over de luchthaven. Het politieke besluit uit 2009 om het vliegveld uit te breiden en te laten fungeren als overloop voor Schiphol is genomen met onvoldoende inzicht in de gevolgen voor bewoners, bedrijven, natuur en vliegveiligheid. Waarschuwingen uit de luchtvaartsector werden genegeerd. Bewoners zijn onvoldoende betrokken bij de besluitvorming.

Er moeten nog veel obstakels worden weggewerkt voordat Lelystad Airport opent. Lees ook: Alleen de wethouder is nog enthousiast over Lelystad Airport

De keuze voor Lelystad is onlogisch, vinden zij, door de beperkingen die het vliegverkeer van en naar Schiphol met zich meebrengt. De aansluitroutes tussen het lage en het hoge luchtruim, waar sinds deze zomer veel ophef over is, kunnen met de huidige voorwaarden niet worden verbeterd.

Volgens de bewonersdelegatie moet er een breed debat worden gevoerd over luchtvaart in Nederland, niet alleen over Lelystad Airport. Groei van de luchtvaart is niet langer vanzelfsprekend, internationale afspraken over klimaat spelen een rol.

In de politiek neemt het draagvlak voor de plannen voor Lelystad Airport af. Oppositiepartijen SP en GroenLinks willen afzien van de uitbreiding. Coalitiepartij D66 besloot onlangs op een congres dat het vliegveld pas kan worden uitgebreid na herindeling van het luchtruim, gereed in 2023. De ChristenUnie neigt naar hetzelfde standpunt. Waarschijnlijk debatteert de Tweede Kamer in de week van 11 december met Van Nieuwenhuizen over Lelystad.

Correctie (1 december 2017): In het fotobijschrift stond eerder vermeld dat bewoners op 13 november demonstreerden tegen Lelystad Airport. Dit was echter op 11 november, die fout is aangepast. Ook stond vermeld dat de minister een delegatie bewoners daarna uitnodigde om haar te adviseren. Dit gebeurde al voor de demonstratie.