Twee ingangen voor verbouwd 100-jarig museum Princessehof

Na een verbouwing gaat het 100-jarige Keramiekmuseum Princessehof in Leeuwarden zaterdag weer open voor het publiek.

Keramiekmuseum Princessehof, stadspaleis in Leeuwarden: verbouwd, heringericht en jubilerend Foto Keramiekmuseum Princessehof

Vanuit een raam van de vergrote, strakke theesalon van Keramiekmuseum Princessehof in Leeuwarden wijst directeur Kris Callens naar de twee bakstenen gemetselde muren. Ze markeren de nieuwe, extra ingang van het museum, in de nieuw aangelegde tuin, tegenover stadspark de Prinsentuin. „Dit zou wel eens de nieuwe hoofdingang kunnen worden’, voorspelt Callens. Twee ingangen (de “oude” aan de voorkant is nu tegelijkertijd de ingang van de museumwinkel) maken het museum toegankelijker, stelt hij. Zaterdag 2 december vindt de heropening van het museum plaats na een verbouwing van twee maanden. Dat wordt gevierd met een grote tentoonstelling van hedendaagse keramiek In Motion.

De totale verbouw en herinrichting kostte 1,4 miljoen.

Het Keramiekmuseum bezit topcollecties Aziatische en Europese keramiek, waaronder een unieke verzameling Chinees porselein uit de Mingdynastie.

Ook de Europese collectie (van Delfts blauw tot art deco) is toonaangevend. Het museum is gehuisvest in vijf monumentale panden, waaronder het stadspaleis van regentes Maria Louise, prinses van Oranje Nassau.

Nieuw is dat bezoekers voortaan voor 1 euro de nieuwe Nanne Ottemazaal (de Friese notaris en keramiekverzamelaar die het museum in 1917 opende) met Fries aardewerk en de 18e eeuwse eetkamer van de Nassaus kunnen bezichtigen. Jongeren tot 17 jaar mogen voortaan altijd gratis naar binnen.

Nieuwe opstelling

Behalve een extra ingang en de twee keer zo grote theesalon met in het midden een ticketbalie kreeg de vaste collectie een nieuwe opstelling.

De specialistische, academische is ingeruild voor een meer aantrekkelijke publieksgerichte, licht Callens toe. „Onze visie is dat keramiek van iedereen is. Maar je moet wel context bieden, om de betekenis ervan duidelijk te maken. Ik heb liever dat bezoekers zich het verhaal van één bord herinneren, dan dat ik er 40 laat zien.”

De verbinding tussen Europa en Azië wordt sterker belicht. In vitrines staan bijvoorbeeld vazen van Chinees keramiek en Delfts blauw naast hedendaags aardewerk. Ook topstukken krijgen extra aandacht. Het beroemde Ru-penselenbakje (1100) staat in een vitrine in een speciale ruimte. Daaromheen een rond gordijn met als dessin een uitvergroting van het Ciladonglazuur waarvan het bakje gemaakt is.

Keramische reuzeninktvis

Op de tweede verdieping zijn wisseltentoonstellingen hedendaagse keramiek en design te zien. In het oog springt een grote, keramische inktvis van David Zink Yi (1973) die uitgestrekt op de museumvloer ligt. Medewerkers zijn bezig er geurloze siroop, vermengd met zwarte inkt, bij te gieten. Een blikvanger zijn drie grote baden van Céleste Boursier-Mougenot (1961), waarin witte porseleinen schalen drijven. Steeds als die elkaar zachtjes raken klinkt een klankschaalactig geluid.

Het museum trekt jaarlijks 40.000 bezoekers. Volgend jaar, wanneer Leeuwarden Culturele Hoofdstad van Europa is, verwacht Callens er nog meer.