opinie

    • Japke-d. Bouma

Pleurt op met je Black Friday

Japke-d. Bouma schrijft elke week over de taal die ze om zich heen hoort. Deze week: Black Friday en al die andere Days.

Dacht ik afgelopen zaterdag nog dat ik ‘Black Friday’ had overleefd – en daar was ik eigenlijk best een beetje trots op – bleek er nog een heel ‘Black Friday-weekend’ aan vast te zitten compleet met een ‘Cyber Monday’ en een ‘Giving Tuesday’ en moest ik dus ook nog de zaterdag, de zondag, de maandag én de dinsdag doen wat de Amerikanen me voorschrijven.

Want ja, zo gaat dat anno 2017, mensen: niet alleen praten we op onze kantoren Engels, is onze reclame in het Engels – ik hoorde laatst van een Volkswagen met „keyless entry” – en is Engels de voertaal in bijna al onze collegezalen, tegenwoordig wordt ook onze agenda door de Angelsaksen dag voor dag voor dag ingevuld en hollen we naar de winkels als zij dat ook doen.

Want Black Friday is in Amerika de dag dat de winkels met afprijzen beginnen (dat heet sale) op de dag na Thanksgiving. Het is de dag dat iedereen volgevreten van de kalkoen naar de grote winkelcentra gaat om de calorieën eraf te winkelen (dat heet shoppen).

De maandag erop prijzen de grote webwinkels hun spullen af op Cyber Monday en op de dinsdag, tot slot, kan je geld naar goede doelen overmaken, dat heet Giving Tuesday. En dan is het nog maar vier weken tot de Kerst begint, „the most wonderful time of the year”, zoals het overal in Nederlandse reclames heet en zingt de Coca Cola-truck „the Holidays are coming” het hele land door.

O man. Alsof de mist, regen en kou nog niet genoeg zijn, krijgen we vanaf half november ook nog eens al die plastic tradities van de Amerikanen over ons heen gedonderd. Je kan er natuurlijk op wachten tot we ook Thanksgiving gaan vieren – waarom doen we dat eigenlijk nog niet? Ik hoorde dat afgelopen 31 oktober er al overal in Nederland kinderen langs de huizen gingen om snoep op te halen – Halloween hebben we al – dus waarom zouden we die kalkoen niet gewoon ook maar gaan aansnijden, de tijd is er rijp voor. Ik las deze week dat de Onderzoeksraad voor de Veiligheid de alcohol en het vuurwerk tijdens Oud en Nieuw wil afschaffen, dus er is nog wel wat plek voor wat nieuwe tradities.

Waarom nemen we Thanksgiving ook niet meteen over? We hebben Halloween al

Nou, ze zullen me thuis met een dwangbuis moeten ophalen voor ik me overgeef. Het zullen mijn Fries-Groningse wortels zijn, die hebben altijd al wat meer moeite gehad met het omarmen van nieuwe invloeden. Wij zitten hier thuis liever met een bord boerenkool bij de kachel. Liever dood dan slaaf van de Amerikaanse commercie.

Maar ik denk ook vooral: doe het dan goed. Dus niet alleen Black Friday en Cyber Monday, maar ook Groundhog day, Manic Monday, Ruby Tuesday, Super Tuesday, rendieren in plaats van Zwarte Pieten en een, euh, charismatische president.

Bekijk ook deze fotoserie van Black Friday: De kunst van het consumeren

And while we’re at it, zorg dan ook meteen voor een twee-partijenstelsel, échte vlaggen in het parlement, lage belastingen, benzinezuipende auto’s, 50 staten – dat kan makkelijk als je ziet hoe verdeeld dit land is – en elke zaterdag Black Sabbath op de speakers. Tot die tijd stoppen we met dit halfslachtige gedoe, pleurt op met je Black Friday.

En die Amerikaanse marketingtypes, die zetten we lekker op de boot naar Spanje.

Taaltips via Twitter op @Japked.
    • Japke-d. Bouma