Hogesnelheidslijn

NS blijft voorlopig enige vervoerder op hsl-traject

Andere vervoerders dan NS zouden niet binnen afzienbare termijn voor verbetering zorgen op de hogesnelheidslijn (hsl) tussen Amsterdam en Breda. Dat heeft staatssecretaris Stientje van Veldhoven (Infrastructuur, D66) aan de Tweede Kamer geschreven. Volgens de bewindsvrouw zijn er zeven vervoersbedrijven geïnteresseerd in exploitatie van de hsl. Drie van hen presteren waarschijnlijk beter dan NS. Geen van de vervoerders beschikt echter op korte termijn over treinen voor de hsl. NS kan ook niet effectief samenwerken met een andere vervoerder.

Van Veldhoven ontleent de conclusies aan een marktverkenning van onderzoeksbureau Rebel Group. In opdracht van haar voorganger Sharon Dijksma (PvdA) onderzocht Rebel of andere vervoerders dan NS een voor reizigers betere treindienst kunnen aanbieden op de hsl. De marktverkenning hing lange tijd boven de discussie over de hsl, tot ongenoegen van NS.

Samenwerking tussen NS en andere vervoerders is „in de praktijk lastig vorm te geven”, schrijft Van Veldhoven. Andere partijen zijn wel geïnteresseerd in het zelfstandig uitvoeren van de hsl-dienst, maar niet in samenwerking met NS.

Roger van Boxtel, bestuursvoorzitter van NS, vindt dat het nu tijd is voor „over en sluiten” van de discussie over andere vervoerders op de hsl. „Goed dat we het nog een keer hebben bekeken, de conclusie is helder.” (NRC)

Strijd om hsl pagina E2